Albert Heijn gaat voor haar chocolademerk Delicata cacao inkopen volgens de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely. De supermarktketen sluit zich als eerste aan bij Tony’s Open Chain platform. Dat is het ‘open source’ platform waarop chocoladebedrijven kunnen beschikken over alle benodigde kennis en tools. Zoals Tony’s Beantracker of het ‘Child Labour Monitoring and Remediation System’, dat bij alle partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely is ingevoerd. Tony's wil zijn manier van werken met het open source platform nadrukkelijk openstellen voor anderen.
Samen met Barry Callebaut, de grootste chocolademaker in de wereld, vergroten de bedrijven de druk op de cacao-industrie om een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij.
Albert Heijn gooit de inkoopmethode voor cacao voor zijn chocolademerk Delicata op de schop. De herkomst van de cacaomassa wordt traceerbaar gemaakt. Daarnaast gaat de supermarkt boeren meer betalen voor hun cacao.
Ghana
Met de maatregelen hoopt Albert Heijn de inkoop van de ingrediënten voor zijn chocolade duurzamer en transparanter te maken. De cacao-industrie is berucht om de slechte arbeids- en leefomstandigheden op plantages, die volgens critici vaak neerkomen op moderne slavernij. Voorheen was het niet precies vast te stellen waar de cacao voor Delicata-repen vandaan kwam. Daardoor is het ook moeilijk om eventuele misstanden tegen te gaan.
Chocolademaker Barry Callebaut, die de repen voor Albert Heijn produceert, gaat de grondstoffen nu op dezelfde manier inkopen als gebeurt voor de chocola van Tony's Chocolonely. De cacao komt van een vaste groep boerencoöperaties in Ghana en Ivoorkust, waardoor de herkomst wel duidelijk is. Die coöperaties krijgen ook een premie bovenop de wettelijk vastgestelde minimumprijzen voor cacao in de twee West-Afrikaanse landen.
Even voor de goede orde. De cacao industrie, daar is Barry Callebaut een van de grootste spelers.
Ze vergroten dus, beide als klant van Barry Callebaut, de druk op onder meer Barry Callebaut?
De combinatie van klant zijn van & de goede sier maken met blijft voor mij ongelukkig overkomen. Geen succesformule voor als we met z'n allen sneller dan voorheen verandering willen bereiken - maar dat is mijn overtuiging.
Van het True Price rapport ging ik ook niet juichen (Tony's zelf ook niet) - en nu, een paar weken later is het weer oh zo duurzaam, en vliegen de berichten over het 'duurzaamste chocolademerk' weer om de oren, nu samen met tot 'duurzaamste' uitgeroepen supermarkt, hoezee en hoera, wat zijn we met z'n allen toch geweldig...
En op 6 december komt Callebaut weer met het rapport waarin ze uitroepen hoeveel beter ze het dit jaar hebben gedaan... dit jaar misschien 45% 'duurzame cacao'? Dat is dan dus ook 55% zonder ENIG duurzaamheidslabel inclusief het eigen cacao horizons programma en van die 45% is dan misschien een enkel procentje 'Tonylevel' duurzaam. En dan heb ik het er nog niet eens over dat als alle bedrijven Tony's worden we er nog lang niet zijn...
Ik wil niet somberen, dat is ook echt niet nodig, we moeten vooruit en dat mag en moet benadrukt, maar bij elke stap zo staan juichen en elkaar maar weer tot geweldige duurzaamste partner ever ooit uitroepen is - als we de cijfers (trueprice maar ook cacao barometer) er bij pakken echt nog lang niet aan de orde, en wat mij betreft past dan enige bescheidenheid.