Premium

Albert Heijn gooit eigen ‘Beter voor Natuur & Boer-logo’ open voor alle supers

Het logo wordt nu een keurmerk, van Milieu Centraal. Maar hebben andere supers wel interesse?

Beter voor Natuur & Boer

Het in 2017 door Albert Heijn geïntroduceerde voedsellogo ‘Beter voor Natuur & Boer’, moet een keurmerk voor de hele branche worden, met Milieu Centraal in de rol van keurmerk-eigenaar. Dat is althans de wens die Albert Heijn impliciet uitspreekt door het logo open te stellen voor de concurrentie. Albert Heijn-ceo Marit van Egmond stelt dat de supermarkt door de programma’s achter ‘Beter voor Natuur & Boer’ nu open te stellen voor andere partijen, actief bijdraagt aan een nieuw voedselsysteem. ‘We bouwen aan een duurzamere toekomst en laten de wereld samen beter achter.’

 

Niet onomstreden

Albert Heijn zegt dat de inhoud van de programma’s die onder het keurmerk vallen, gezamenlijk met de boeren en telers zijn ontwikkeld, specifiek per keten. Albert Heijn: ‘In totaal zijn 1.100 boeren en telers hierbij aangesloten en werkt Albert Heijn samen aan het verbeteren van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer.’ Volgens Albert Heijn worden de programma’s jaarlijks onafhankelijk gecontroleerd door ‘certificerende instanties’ en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal. Albert Heijn noemt desgevraagd – los van Milieu Centraal – maar één van die ‘certificerende instanties’, dat is CLM, een adviesbureau uit Culemborg.

Onomstreden is het logo van Albert Heijn overigens niet. Uit een uitzending van Keuringsdienst van Waarde (september 2022, ‘Beter voor’) blijkt dat het ophangen van vogelhuisjes, het inzaaien van een bloemenstrook en het neerzetten van een zogeheten insectenhotel genoeg is om als (bijvoorbeeld) varkensboer het stempel te mogen dragen. Een varkensboer die 1 ster van de Dierenbescherming heeft wel te verstaan (min of meer de standaard in de Nederlandse supermarkten). Biologisch vlees, veel beter voor dierenwelzijn, draagt gek genoeg in veel gevallen géén ‘Beter voor-logo’.

Een stuk verder dan 'Planetproof' van FrieslandCampina

Anne Hilhorst van Wakker Dier vindt het desalniettemin een interessante zet van Albert Heijn. ‘Voor sommige van hun ketens, zoals die van vleeskippen, doen ze interessante dingen. Ook met hun eisen voor melkvee gaan ze bijvoorbeeld een stuk verder dan FrieslandCampina met hun PlanetProof.’

Tegelijkertijd zegt Hilhorst: ‘Maar er bestaat natuurlijk al een goed keurmerk voor dierenwelzijn – het Beter Leven Keurmerk – dus of de dieren hier nou veel mee winnen…’ Bovendien kan het volgens haar ook goed leiden tot verwarring en verwatering over keurmerken en hun eisen. ‘Het gevaar bestaat bijvoorbeeld dat mensen gaan denken dat het “Beter voor”-keurmerk net zo’n goede keuze is als het Beter Leven keurmerk.’

Meedoen?

Los daarvan is de vraag of andere supermarkten wel zitten te wachten op het keurmerk. Albert Heijn is hier niet met ze over in gesprek gegaan, maar heeft ‘de supermarkten hiervan op de hoogte gesteld’, meldt een woordvoerder van Albert Heijn.

Adformatie vroeg Jumbo te reageren op de vraag of de supermarkt er positief tegenover staat om dit keurmerk te omarmen. Daar geeft Veghel geen concreet antwoord op. Het zegt voorstander te zijn van het bundelen van de krachten met andere Nederlandse supermarkten. ‘Dit om met elkaar te werken aan verdere verduurzaming én een goed verdienmodel voor de boeren en telers.’

Dat lijkt een stap richting ‘Beter voor’, maar is het misschien toch niet. Want Jumbo zegt ook: ‘Op dit moment zijn wij via het Centraal Bureau Levensmiddelen met onze collega supermarktketens in gesprek om hierin gezamenlijk stappen te zetten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie