Vlaggetjes, glitterbroeken en hysterie alom, ben jij er klaar voor?! Morgen is het zover: de finale van het Eurovisiesongfestival! In het Mediaxplain* pand huist digital agency Scrn, het bureau dat al tien jaar de communicatie rondom dit grootste muziekfestijn verzorgt. Wij spraken met 'buurman' Sietse Bakker over het Eurovisie Songfestival.
Sinds 2007 coördineert Scrn alle communicatie en PR activiteiten rondom het Eurovisie Songfestival. Wat zijn de grootste veranderingen in vergelijking met tien jaar geleden en wat verwacht je de komende tien jaar?
Tussen 2007 en 2016 deden we communicatie, PR én online, sinds dit jaar doen we alleen online en YouTube. Alleen die focus, geeft al aan wat er de afgelopen tien jaar veranderd is; online is niet langer meer onderdeel van communicatie, maar is een vak apart dat vraagt om focus. Tien jaar geleden was YouTube een noviteit en social media stond nog in de kinderschoenen. Inmiddels groeit er een hele generatie op die voor het eerst in aanraking komt met het Eurovisie Songfestival via YouTube, in plaats van in pyjama voor de televisie. De muziek en de artiesten die meedoen zijn over het algemeen ook veel beter dan tien jaar geleden.
Tien jaar vooruit kijken is in deze business onmogelijk, maar ik heb wel een verwachting over wat er de komende jaren gaat gebeuren: virtual reality, augmented reality, artiesten die hun succes op het evenement steeds meer gaan behalen dankzij hun activiteit op social media en steeds meer all year round activiteiten, waar het Eurovisie Songfestival tien jaar geleden nog een jaarlijks fenomeen was.
Vijf officiële social media kanalen brengen vijf miljoen fans samen, een half biljoen views via YouTube en een website met ruim 100 miljoen pageviews. Wat hebben jullie dit jaar gedaan om jezelf weer te overtreffen en wat kunnen we verwachten bij de finale morgen?
Vorige maand hebben we een nieuwe website gelanceerd die veel meer is gericht op mobiel en eruit ziet als een social media timeline. Dat is immers wat de doelgroep gewend is. Daarnaast produceren we twee keer zoveel backstagecontent als vorig jaar. Dát is wat mensen willen zien; de rest zien ze wel op TV. We hebben dertien mensen on-site dit jaar voor website en YouTube en versterking van vier mensen van een Londens PR-bureau dat continue content voor social media produceert rondom de shows.
Jullie hebben een verborgen parel in handen: een YouTube kanaal met meer dan één miljoen abonnees. Kunnen jullie ons een kijkje in eigen keuken geven?
Hoewel de website belangrijk is, ligt onze focus bij YouTube - daar gebeurt het. Afgelopen dinsdag, de dag van de eerste halve finale, hadden onze video's ruim tien miljoen views. Dat getal overtreffen we voor de tweede halve finale en traditioneel gaat het dak eraf op de dag na de finale. Het is cruciaal om die 1.4 miljoen subscribers het hele jaar aan te spreken met content; wekelijkse updates, content van vroeger, features. In de aanloop, tussen januari en april, ligt onze focus op het voorstellen van de artiesten. We reizen door heel Europa om ze live te spreken. Dat helpt, want on-site hebben ze dan al een band met onze teams. Dat levert unieke content op! Rondom de shows is het voor ons cruciaal om een live optreden een paar minuten later al op YouTube te hebben, zodat het meteen gevonden wordt door mensen die willen terugkijken.
Tot slot… welk land viert morgen in Kiev het grootste feest?
Wij zijn natuurlijk strikt neutraal en ik ben bovendien na al die jaren nog steeds een slechte voorspeller. Als we de bookmakers, fans en pers mogen geloven zal de eindstrijd tussen Italië, Portugal en Bulgarije gaan. Maar die zitten er ook weleens naast!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!