Zo, de toon is gezet en de eerste melding bij Het College voor de Rechten van de Mens is inmiddels gedaan. Nu kunnen we beginnen aan onze reis langs de meest tranentrekkende, chauvinistische bagger die er in de vorige eeuw, in print, over vrouwen is uitgestort.
All that’s vintage is cool is zo’n beetje het credo tegenwoordig. De Loodsen 5 en aanverwante brocante-voor-de-massa outlets bedienen de groeiende honger naar ‘authenticiteit’ achter de voordeur. Ik ben benieuwd naar de reacties van mijn gasten, wanneer één van onderstaande vintage printuitingen keurig in een lijstje - tussen de geurkaarsen in - op het plankje in het toilet zou staan. Hou je vast.
Op de opmaak valt genoeg aan te merken, maar de boodschap is duidelijk. Hier schiet een, inmiddels gepensioneerde, Dolle Mina toch acuut van uit haar verschoning?
Hieronder een mooi voorbeeld van interactieve marketing 0.1:
Hoeveel mannen uiteindelijk naar de winkel zijn gerend ten einde hun grienende vrouw van huishoudelijke apparaten te voorzien, is niet bekend. Waarschijnlijk zijn er, terecht, een hoop flyers in de open haard verdwenen of op de bodem van de kattenbak beland.
Als we de reclamemakers van de vorige eeuw mogen geloven, waren vrouwen een stel onwelriekende, neurotische, motorisch gestoorde, kansloze sukkels die ter meerdere eer en glorie van hun man als een soort huisdier werden gehouden. Hieronder nog een mooie: het Zwitserlevengevoel anno 1900.
Enfin, tot zover het vrouwonvriendelijke deel van dit artikel. Payback time! Laat ik eens een poging doen om de hierboven getoonde ellende in een moderne online campagne te gooien. Heren, ga maar even tegen een boom plassen of plan een acute meeting in over ‘dingen’.
Laten we zeggen dat een vierde feministische golf er eindelijk voor heeft gezorgd dat het glazen plafond aan diggelen ligt. In de top van de overheid zijn vrouwen nu goed vertegenwoordigd. Na een acht uur durende plenaire vergadering over de kleur van de nieuwe gordijnen in het Torentje, wordt er snel nog even besloten dat het mannelijke deel van de bevolking wel wat tips kan gebruiken. Duur bureau wordt gebeld (vriendje van) en kosten nog moeite worden gespaard. Het resocialiseren van de man mag wat kosten, dan maar iets minder naar defensie. Grote formaten voor maximum impact, billboards en halfpage-ads. Premium ingekocht op een groot netwerk.
Gelukkig is er in de loop der jaren veel veranderd; met groot respect voor de eerder genoemde Dolle mina. Echter, campagnes zoals die van SuitSupply, waarbij men kennelijk nog wil appelleren aan reeds lang achterhaalde man-vrouw relaties, laten zien dat we er nog lang niet zijn.
Inmiddels staat mijn telefoon hier roodgloeiend… ik ben er niet!
- Martijn de Vrieze, Creative Consultant bij Mediaxplain* -
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!