Player bidding is een manier van handelen voor programmatic advertising. Een methode die kansen biedt voor publishers en voor adverteerders. Wat die kansen zijn, leggen we hier uit.
Om dit artikel te begrijpen heb je achtergrondkennis van programmatic advertising nodig. In het kort komt het erop neer dat bij player bidding de inventory in programmatic advertising beschikbaar wordt voor meerdere adverteerders tegelijkertijd.
Misschien ken je de bannerwaterval wel. Nou, player bidding is precies het tegenovergestelde. Er worden niet meerdere veilingen na elkaar gehouden, maar alle veilingen vinden tegelijkertijd plaats. Het verschil met header bidding is dat de verschillende bids in de videoplayer zelf gedaan worden i.p.v. in de header op de betreffende pagina.
Er kan door verschillende buyers op dezelfde video impressie geboden worden. Zo heeft de publisher altijd de mogelijkheid om de beste prijs te krijgen voor zijn advertentieruimte. Niet alleen de publisher heeft er voordeel van, ook adverteerders profiteren hiervan.
Met deze techniek worden de ingekochte video’s beter en sneller geladen. En vooral dat laden is van belang als je wil dat de bezoekers jouw video te zien krijgen. Hoe langzamer de laadtijd is, hoe sneller de bezoekers de website verlaten. Player bidding zorgt ervoor dat de video’s van de adverteerder sneller ingeladen worden en dus ook beter presteren.
Player bidding + outstream video
Door de inzet van deze technologie kun je als publisher een hogere opbrengst behalen en als adverteerder je engagement met de doelgroep vergroten. Zeker in combinatie met outstream video.
Met outstream video wordt je video ingeladen op het moment dat de bezoeker 50% van de player in beeld heeft. Zo wordt de video niet gedwongen afgespeeld en bepaalt de bezoeker zelf of hij de video kijkt. Snelle laadtijden zijn voor outstream video erg belangrijk. Niet alleen vanwege de “view to play” functie maar ook omdat we steeds vaker gebruik maken van interactieve elementen binnen outstream video.
Waarom interactie in je outstream video?
Een interactie in je video verhoogt de interactie met je doelgroep. Door elementen aan een video toe te voegen nodig je de interactie uit en verhoog je de engagement van jouw doelgroep. Hoe dit werkt lees je in onze volgende blog!
De voordelen
De voordelen voor de publishers zijn duidelijk, zij krijgen de beste prijs en kunnen verschillende partijen toegang geven tot hun beschikbare inventory. Maar ook de adverteerders en bezoekers behalen voordelen met player bidding en outstream video.
Outstream video zorgt ervoor dat de bezoeker zelf kan kiezen wat hij wil zien en waar hij op klikt. Op deze manier wordt de bezoeker meer betrokken en voelt zich meer verbonden met de video. Doordat de bezoeker zelf bepaalt welke video hij of zij bekijkt, wordt de video beter onthouden en is de gebruikerservaring van de bezoeker beter.
Met player bidding verloopt de veiling sneller en worden de video’s sneller en beter ingeladen. De bezoeker loopt nu niet tegen het probleem van ‘lang laden’ aan.
Door de snelle laadtijd van de video’s, kan ook de adverteerder profiteren van deze techniek. De videoadvertenties worden sneller ingeladen en zijn dus eerder en beter zichtbaar voor de bezoeker.
Player bidding is een mooie oplossing, zeer geschikt voor outstream video en biedt voordelen voor zowel de gebruiker, de adverteerder en publisher. Meer weten over player bidding en outstream video? Neem contact met ons op!
with
regards