De supermarktketen Albert Heijn heeft een protocol opgesteld voor zijn medewerkers waarin staat hoe zij om moeten gaan met de discussie rondom Zwarte Piet. In dit pietenprotocol staat dat AH-wedewerkers niet in discussie mogen gaan met voor- of tegenstanders van Zwarte Piet. Ook praten met journalisten is uit den boze. Daarnaast zou het document ook een plan van aanpak bevatten bij escalatie.
De supermarkt bevestigt tegenover het ANP dat eind september een memo intern is rondgestuurd, maar wil er verder niet op ingaan.
Intern, niet voor klanten
AH-woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn benadrukt in De Telegraaf dat het gaat om een intern document dat niet bedoeld is voor klanten. ‘Hierin vertalen wij ons Zwarte Piet-standpunt naar onze medewerkers. Het stukje over escalaties komt uit ons eigen personeelshandboek, voor het geval er zaken misgaan in de winkel.’
Albert Heijn meldt in de interne memo dat Zwarte Piet onderdeel van onze Sinterklaascultuur. ‘Het kan zijn dat klanten uit jouw winkel zich niet in ons standpunt kunnen vinden. Geef aan dat we het oprecht vervelend vinden dat culturele gebruiken rondom het geliefde Sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn.’
Melden incidenten
Van de AH-medewerkers wordt verwacht dat ze van alle incidenten rond Zwarte Piet melding maken bij het hoofdkantoor, zo schrijft het formulier voor. ‘Door op bovenstaande manier melding te maken kunnen we landelijk monitoren hoe het sentiment is’, zo citeert de Telegraaf uit het memo.
Albert Heijn heeft ook regels verspreid voor het uitbeelden van Zwarte Piet in de winkel. Die mag geen karikatuur zijn, maar moet een leuke, enthousiaste en hedendaagse Piet uitbeelden.
Foto Sandra Van Der Steen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!