Talent zoekt karakter
Het werven en behouden van talent is essentieel voor de bloei en het voortbestaan van organisaties. Een sterk werkgeversmerk is daarbij onontbeerlijk. Door een onderscheidend employer brand te bouwen kan een werkgever een voorkeurspositie innemen bij talentvolle potentiële werknemers en dit talent vervolgens aan zich binden.
Waarom willen mensen graag voor een organisatie werken? En waarom blijven ze er graag werken? Talentvolle mensen zoeken naar karaktervolle werkgevers, want character breeds character. Karakter is besmettelijk: je wordt met wie je omgaat. Wetenschappelijk onderzoek suggereert bovendien dat karakter onderscheid kweekt en tot duurzaam concurrentievoordeel leidt. Hoe werkt dat?
Eigenzinnige werkgevers
Er is overtuigend wetenschappelijk bewijs dat menselijke merken sterke merken zijn. Een merk dat zich van zijn menselijke kant laat zien is een merk waarmee mensen graag worden gezien. En dat geldt nergens meer dan in employer branding: talent wordt aangetrokken tot merken die zich van hun menselijke kant laten zien. Maar wat is dan menselijk?
Mensen zijn wandelende paradoxen. We zijn veranderlijk: onregelmatigheden en inconsistenties maken ons tot ons. Onze eigenzinnigheden maken ons onmiskenbaar, herkenbaar en onderscheidend. Kortom, onze eigenzinnigheden vormen ons karakter.
Werkgevers met karakter zijn bijvoorbeeld het Nederlandse architectenbureau Mecanoo onder leiding van directeur Francine Houben en wat te denken van de eigengereide en uitgesproken Joop van den Ende. Over karakter gesproken!
Van iemand met karakter hou je, of niet. Iemand met karakter polariseert, durft stelling te nemen en stáát ergens voor. Karakter laat je niet koud. En voor een werkgever met karakter steek je maar wát graag de handen uit de mouwen.
Volgens het boekje
Karakter maakt dus het verschil, voor zowel mensen als merken. Maar als je een karaktermerk wilt bouwen, dan moet je je realiseren dat zo’n 95% van het menselijk DNA identiek is. Het is de resterende 5% is die ieder mens anders maakt.
Dat geldt in het algemeen ook voor merken. Ze hebben allemaal hun basis op orde: degelijk product of dienst, degelijke visie en missie, degelijke merkidentiteit. Veel merken zijn relevant, betrouwbaar en integer. Ze kloppen tot in de puntjes, maar zijn helemaal niet zo eigenzinnig en onderscheidend. Ze zijn 95% volgens het boekje, maar vergeten de 5% karakter die ze spannend en anders maakt.
Ook werkgevers hebben vaak geen aandacht voor de tegenstrijdigheden die merken juist zo interessant en aantrekkelijk maken voor talent. Imperfecties worden gemaskeerd en eigenaardigheden verbloemd. Met een gladgestreken etalagepopmerk als gevolg. Niet uitgesproken. Merken met karakter zijn juist wel uitgesproken.
Onverwachte rafelrandjes
Er zijn maar weinig werkgevers die beseffen dat talent niet afkomt op gepolijste, gladgestreken merken en dat mensen graag werken voor karaktermerken.
Mensch gaat daarom altijd op zoek naar de 5% character in een merk. Dat noemen we de ch-factor. En die gaat over de eigenaardigheden in een merk: de rafelrandjes, de unieke verhalen, het idealisme. De ch-factor willen we vinden en cultiveren. Want pas als mensen het karakter in je merk herkennen, word je een menselijk merk en kunnen ze aan je hechten, gaan ze van je houden en willen ze bij je (blijven) werken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!