Ja en nee, antwoordt Victor Knaap op de vraag of hij in januari 2016 verrast was met zijn nummer 1-positie. ‘Iemand van de Adformatie belde me begin januari met het vrij dwingende verzoek of ik op 7 januari naar Koffiedik Kijken wilde komen. Ik moest terugvliegen vanuit Buenos Aires om erbij te zijn, dus ik heb een paar keer gevraagd of ik écht hiervoor terug moest komen.’
Hem was niet expliciet verteld dat hij nummer 1 werd dus hij zat met kloppend hart achter in de zaal, vertelt Knaap. ‘Van spanning of van jetlag. De ontlading was dan ook groot en ik ben ongelofelijk blij en trots met deze positie.’
Prijs delen
Hij ziet zijn nummer 1-notering als een ‘ongelooflijke eer’ en een beloning voor 15 jaar hard werken. ‘Dit is zeker niet alleen mijn prestatie, maar een beloning voor heel MediaMonks en de rol die wij op de Nederlandse markt spelen.’
Hij zegt de prijs graag te willen delen met zijn partner in business Wesley ter Haar. ‘Het is door onze jarenlange samenwerking en volledige vertrouwen in elkaar dat we MediaMonks zo hebben kunnen uitbouwen.’
'Generaal' over de vloer
De Adformatie100 heeft echt heel veel gedaan voor hem, verzekert hij. ‘We hebben aardig wat persaandacht gehad in de loop der jaren, maar de Adformatie100 heeft voor mij echt heel veel impact gehad. De Nederlandse overheid weet ons opeens te vinden en ik heb maandelijks wel iemand over de vloer met een functie titel waar het woord “Generaal” in zit.’
Daarnaast heeft hij heel veel interessante gesprekken gevoerd met merken over productiestrategie en met bureaus over werk en internationalisering van de branche. ‘Een van de belangrijkste momenten in 2016 is voor mij de toetreding tot NL2025, een selecte groep van topbedrijven die Nederland willen verbeteren op het gebied van duurzaamheid en onderwijs.’
Goed jaar
Het jaar 2016 was sowieso een goed jaar, stelt Knaap vast. ‘Echt ver boven verwachting. We hebben vestigingen geopend in Stockholm, Sao Paolo, Shanghai, en Buenos Aires. We hebben Caviar Amsterdam (nu TheBoardRoom) overgenomen en succesvol geïntegreerd. We zijn van 300 naar 600 Monks gegroeid. We hebben top-virtual reality-projecten opgeleverd.’
Zijn bureau won in juni meer dan 20 leeuwen in Cannes. Knaap: ‘We hebben ons 15-jarig bestaan gevierd en nu echt een internationaal opererend productiebureau gebouwd. Ik heb wel wat vakantiedagen over.’
Op de vraag wie er dit jaar op de Adformatie100 moet eindigen op 1 noemt hij Bas Korsten van J. Walter Thompson Amsterdam. ‘2016 is voor MediaMonks een veel belangrijker jaar geweest dan 2015 dus als men dat opgevallen is ga ik ervan uit dat Wesley (ter Haar) nu op het podium staat. Maar ik denk dat het vak voor Bas Korsten gestemd heeft en zo hoort het.’
Knaap vindt het uniek dat hij met JWT zo’n internationaal prijswinnende campagne als The Next Rembrandt in Nederland gemaakt heeft. ‘Ik ben er ongelooflijk trots op dat ik dan de geschiedenisboeken inga tussen Mark Woerde en Bas Korsten.’