Overslaan en naar de inhoud gaan

Muziekplatform Xite toont privacyvriendelijke reclames in smart-tv-app

Xite gebruikt Nederlandse software om de datahonger van adverteerders én privacy van tv-kijkers tegemoet te komen.
XITE
Foto: XITE
© XITE
XITE
Foto: XITE
© XITE

Muziekvideoplatform Xite gaat een samenwerking aan met Opt Out Advertising, een Nederlands bedrijf dat relevante advertenties toont aan gebruikers die niet via slimme software gevolgd willen worden. Steeds meer gebruikers behouden liever hun privacy dan dat ze persoonlijke reclames voorgeschoteld krijgen op het internet en in apps op de smart-tv. Via eigen software kan Opt Out Advertising hieraan voldoen en toch relevant bereik creëren voor adverteerders.

related partner content for mobile comes here

Relevant bereik voor adverteerders creëren

Xite kiest voor privacyvriendelijk adverteren omdat het naar eigen zeggen merkt dat steeds meer gebruikers van zijn smart-tv-app geen toestemming geven om digitaal gevolgd te worden. Die toestemming is wettelijk geregeld; zonder mag een bedrijf de gebruiker niet volgen en kan het dus geen gepersonaliseerde reclames tonen. Voor adverteerders is dat negatief omdat niet-gepersonaliseerde reclames minder interactie en indirect dus minder geld opleveren dan gepersonaliseerde reclames. 

De slimme volgsoftware van Opt Out Advertising respecteert de privacy van de gebruiker en vereist daarom geen toestemming. Met de software kan een partij, in dit geval Xite, relevantere advertenties laten zien. 'De groep die niet akkoord gaat met het delen van persoonsgegevens hoeft hierdoor niet meer uitgesloten te worden van (relevante) advertenties,' aldus Robby Kraai, Director of Advertising Technology bij Xite.

De mogelijkheid om relevantere advertenties te laten zien, maakt het muziekvideoplatform interessanter voor adverteerders. Dat beaamt ook Tom van Bentheim, ceo van Opt Out Advertising. 'Juist door déze bezoekers ook relevante advertenties te laten zien, kun je optimaal rendement blijven behalen.'

Interactieve smart-tv-app

Xite verwerkt de software van Opt Out Advertising in zijn smart-tv-app. Die app is interactief; de kijker ziet videoclips en kan die liken of overslaan. Zo komt de app meer te weten over de muzieksmaak van de kijker. De app heeft honderd themakanalen. De kijker kan ook zelf een muziekkanaal bouwen - een functie die volgens Xite vooral in de Verenigde Staten in trek is. 

Xite bedient honderd miljoen huishoudens

Muziekvideoplatform Xite bedient naar eigen zeggen meer dan honderd miljoen huishoudens in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten en Nederland. De interactieve Xite-app is in Nederland alleen te gebruiken door Ziggo-klanten met een Mediabox Next of Mediabox XL. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in