Je hebt van ‘goede’ reclame een trend gemaakt. Overdrijven we inmiddels niet een beetje?
‘Als de missie van een merk echt verbonden is met de maatschappelijke zaak die je onder de aandacht wilt brengen, en als je met eerlijke bedoelingen je werk doet, dan kan “reclame voor de goede zaak” volgens mij een heel belangrijke rol spelen in marketing.
'Ik geloof oprecht dat merken en bedrijven een “sociaal contract” hebben met de gemeenschappen waar ze geld aan verdienen. Daarom moeten merken ervoor zorgen dat de gemeenschap ook profijt heeft van hun activiteiten.
Aan de andere kant heb ik een grote hekel aan partijen die het lijden van anderen uitbuiten enkel en alleen om awards te winnen. Als je iets goeds wilt doen voor de wereld, moet je vooral meedoen aan prijzenfestivals. Maar stel de goede zaak dan wel voorop.’
Wat is jouw nalatenschap bij McCann New York, en wat heb jij toegevoegd aan de Amerikaanse reclamewereld?
‘Voor een echte nalatenschap heb ik heb niet lang genoeg in New York gezeten. Maar ik hoop wel dat ik een internationale blik heb toegevoegd aan het werk van McCann NY. De Verenigde Staten hebben zo’n krachtige, populaire cultuur dat reclame daar soms iets navelstaardigers heeft.
Ik denk dat Amerikaanse reclame er baat bij kan hebben af en toe ook eens uit het raam te kijken naar de rest van de wereld. Daar kan ik behulpzaam bij zijn.’
Welk werk ‘bewijst’ dat?
‘Volgens mij zie je bij McCann steeds vaker werk dat meer gebaseerd is op merkervaring dan op het klassieke model van film en tv. Buiten de Verenigde Staten zie je al langer dat marketeers niet alleen op film vertrouwen om een merkboodschap over te dragen.’
Welke sporen heb je nagelaten in de Australische reclamewereld?
‘Traditiegetrouw maakt men in Australië brutaal werk dat gewoon werkt. Dat komt vooral doordat het de taal van de mensen spreekt, niet de taal van de marketeers. Hopelijk heb ik die traditie kunnen voortzetten.
En ik vind het ook wel leuk dat ik Australië de meest bekroonde campagne ooit heb kunnen geven.’
Als je geen reclameman was geweest, wat zou je dan zijn?
‘Dan zou ik schrijven, dingen creëren, verhalen vertellen. Eigenlijk precies wat ik nu doe, maar dan niet in de reclamewereld.’
Is reclame eigenlijk wel nodig?
‘Zolang mensen iets willen verkopen, zal er reclame zijn. De kunst is om geen rotzooi te maken. De beste dienst die wij als industrie de samenleving kunnen bewijzen, is ons uiterste best doen om geen saaie of beledigende reclame te maken.
Als reclame dan toch moet bestaan, hebben we de morele plicht dat bestaansrecht te bewijzen.’
Wat inspireert jou echt?
‘Miljoenen dingetjes tegelijkertijd. Verveling begrijp ik niet en ik snap ook niet dat er mensen zijn die de wereld niet altijd fascinerend en inspirerend vinden.’
Hoe word je een goede reclameman of -vrouw?
‘Volgens mij moet je het talent hebben om dingen een beetje anders te zien. Ook moet je verbanden kunnen leggen, connecties zien die andere mensen misschien een beetje vreemd vinden. Daar kun je problemen mee krijgen als je jong bent, en misschien dat je minder goed aansluiting vindt bij anderen, maar dat is niet erg.
Daarnaast moet je volhardend zijn, want je zult heel vaak falen en afgewezen worden. Dan moet je niet bij de pakken neerzitten. Als je dat niet kunt, zul je het niet maken. In welke creatieve sector dan ook.’
Wat is het beste werk ooit gemaakt?
‘Sony Balls heb ik vaker bekeken dan welk ander werk ook. Ik weet niet of dit het allerbeste werk is, maar ik ben er gek op. Ik geloof oprecht dat merken en bedrijven een “sociaal contract” hebben met de gemeenschappen waar ze geld aan verdienen’
En wat is jouw beste werk ooit?
‘Dan ga ik denk ik voor “Dumb Ways to Die”, een campagne die we bij McCann Australia voor een Australisch openbaarvervoersbedrijf hebben gemaakt.’
Wat is volgens jou de belangrijkste trend in de reclamewereld?
‘Het feit dat adverteren niet langer alleen maar reclame maken betekent. We zijn uit de bubbel gestapt en willen nu ervaringen creëren in de echte wereld.’
Wat moeten we als mensen nastreven?
‘We moeten iets willen doen met ons leven en een zo goed mogelijk mens willen worden. Dat is het wel zo’n beetje, denk ik.’
Moeten we onze kennis en kunde inzetten tegen types als Trump, Erdogan en Poetin?
‘Zeker. Als reclamemensen kunnen we niet alleen dingen onder de aandacht brengen, we kunnen ook subversief zijn. En als je ergens in gelooft, moet je daarvoor ook al je talenten inzetten. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.’
8 Things That Inspire John Mescall
Created by Ambassadors
Design & Animation Director: Vincent Lammers
Associate Design & Animation Director: Jurriën Boogert, Nick Groeneveld.
Design & Illustration: Maureen van der Hout, Ewoudt Boonstra, Aylin Buyruk, Jurriën Boogert, Nick Groeneveld, Vincent Lammers.
Animation: Jurriën Boogert, Nick Groeneveld, Vincent Lammers, Rink Hof, Denise Nedermeijer, Iris van den Akker.
Music & Sound Design: Joep Meijburg
Executive Producer, copy: Nils Adriaans