Google stelt uitfasering third-party cookies in Chrome wéér uit

In de tweede helft van dit jaar afscheid nemen van third-party cookies zit er toch niet in, meldt Google.

Het gaat Google toch niet lukken om third-party cookies in de Chrome-browser in de tweede helft van dit jaar volledig uit te schakelen. Het doel schuift op naar 2025. Oorspronkelijk wilde Google in 2023 afscheid nemen van third-party cookies in zijn browser.

Vertraging

De markt is nog niet klaar voor een definitief afscheid van third-party cookies in 2024, zo blijkt uit een blogpost van het techbedrijf. Specifieker: privacytoezichthouders van landen als het Verenigd Koninkrijk zijn nog niet tevreden met Google's plannen om een alternatief voor de third-party cookie in Chrome te gebruiken. Zonder die goedkeuring heeft het plan geen kans van slagen. 

Third-party cookies zijn voor adverteerders belangrijk om gebruikers overal op het internet te volgen. De online advertentiemarkt is jaarlijks goed voor 600 miljard dollar aan omzet, meldt The Wall Street Journal. Google deelt via diensten als Google Ads mee in de winst die voortvloeit uit de online reclameomzet. Er is het bedrijf dus veel aan gelegen om een degelijk alternatief te introduceren. Dat blijkt, gelet op de vertragingen, lastiger dan vooraf verwacht.

Privacyvriendelijker

Google neemt - net als andere techbedrijven - gefaseerd afscheid van third-party cookies omdat de techniek veel gebruikersdata verzamelt en zo niet privacyvriendelijk is. De markt heeft behoefte aan een privacyvriendelijkere aanpak voor de consument, maar wil de adverteerders niet tegen het hoofd stoten. Met alternatieve software zoals die van Google (onder de noemer Privacy Sandbox) moet het voor adverteerders mogelijk blijven om de consument relevante advertenties voor te schotelen, zonder dat er onnodig veel informatie over het surfgedrag van de gebruiker verzameld en gedeeld wordt.

Bij 1 procent van de Chrome-gebruikers zijn third-party cookies sinds 1 januari dit jaar uitgeschakeld. Google spreekt van een experiment voor de industrie. De maatregel levert tot dusver klachten op van sommige adverteerders, die vinden dat de Privacy Sandbox-technologieën minder goed werken dan third-party cookies. De vertraging in het afscheid van third-party cookies geeft adverteerders meer tijd om over te stappen op zelf ontwikkelde of externe oplossingen om gebruikers te blijven volgen. Google geeft zichzelf meer tijd om zijn Privacy Sandbox te verbeteren en goedkeuring van toezichthouders te krijgen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie