Ik ben een typische atheïst. Een non-believer als het gaat om religie, geloof en hoop van buitenaf. Maar los van dat alles ben ik ‘een gelover’. Dat kan ook niet anders, want als ondernemer moet je ergens in geloven, anders kan je er niet vol voor gaan. Investeren doet dan pijn en mensen enthousiasmeren lukt dan ook niet.
Maar ik kan niet anders dan concluderen dat er op dit moment grote armoede is in het ‘geloven’. We geloven nog zo weinig. Het wantrouwen is groter dan ooit. We geloven niet meer in elkaar, niet meer in de politiek, niet in de euro. De politiek zelf gelooft niet dat wij dat doorhebben. Grenzen worden opgetrokken, de euro massaal bijgedrukt en ik heb nog niemand gehoord die er in gelooft!
Het geloof in printmedia en lineaire TV daalt als de zon in de zee. Wat we missen? Geloof, een plan, een stip op de horizon. We missen een visie. Voor dit land, voor de industrie, voor bedrijven, voor de media. Als je niet weet waar je heen wilt, is het lastig om het juiste pad te volgen.
Als bedrijven weinig visionair worden geleid, dan ontwikkelen ze zich uiteindelijk tot commodity. Als dat langer duurt worden ze zielloos tot faillissement volgt. Ik lees goedbedoelde zaken over reddingsplannen voor werknemers, maar geen plan om het bedrijf te laten differentiëren. Geen plan om het bedrijf ergens de beste in te laten zijn. Ook de media-exploitanten van de oude industrie hebben moeite om te differentiëren en gaan verder in de uitverkoop.
Excuus voor deze lange inleiding, want nu komt het punt van ‘geloven’.
Ik geloof wel...
Dat wij voor onszelf een stip op de horizon moeten zetten. Waar staat de mediamarkt over 3 jaar? Als we daar nu niet op acteren, dan hebben we te weinig strategische koers. Voor onszelf, maar zeker voor onze klanten. Verder geloof ik in marktwerking, in de wil van mensen om iets moois en bijzonders te doen, om het verschil te maken, nieuwe markten te verkennen, nieuwe honoreringsvormen uit te proberen. Dat we er voor onze opdrachtgevers zijn; de klok rond. Ik geloof dat we in een tijd leven dat we de spelregels moeten veranderen. Relevant moeten zijn op individueel niveau. Ik geloof dat we niet bang moeten zijn voor de transformatie waarin we zitten. Maar in de kansen die het schept. In de creatieve industrie, omdat die pioniert en creëert. Ik geloof in de -head down- generation, omdat ze de toekomst zijn. Ik weet dat we hen gaan boeien. Maar bovenal heb ik heilig vertrouwen in mensen… en hun flexibiliteit om te veranderen.
Gun Nieuwenhuis, Founding Partner Mediaxplain*
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!