Premium

Bureaunaam FHV BBDO verdwijnt

Het bureau wordt BBDO Amsterdam als gevolg van de internationale beweging binnen BBDO Worldwide.

FHV BBDO, één van de meest bekende bureaunamen in de geschiedenis van de Nederlandse reclame verdwijnt per 1 maart. CEO Ernst Jan Smids: 'Vandaag hebben we onze klanten geïnformeerd dat in lijn met de Internationale beweging binnen BBDO Worldwide de naam FHV BBDO per 1 maart gewijzigd wordt in BBDO Amsterdam.'

Volgens Smids verandert er verder niets aan de structuur. 'Voor onze klanten is het slechts een administratieve aanpassing.' FHV BBDO heeft sinds 2015 de krachten gebundeld met Smids bureau Jump!. Ook daarin zijn er geen veranderingen.

'Times are changing, so are agencies'
Smids beseft dat het opheffen van de naam FHV BBDO wel veel betekent voor alle (ex-)medewerkers van FHV BBDO en ook 'de ouderen in onze branche'. 'Times are changing, so are agencies. Veel bureaus gingen ons al voor. Gelukkig is de naam FHV zo diep geworteld dat het altijd met trots verbonden zal blijven met de fundamenten van onze industrie.'

Franzen, Hey & Veltman
FHV ontstond in feite in 1962. Martin Veltman richtte een eigen reclamebureau op met Giep Franzen en Nico Hey. Aanvankelijk heette het Franzen, Hey & Veltman. Het was revolutionair in Nederland, naar Amerikaans model.  Franzen, Hey & Veltman werd in 1970 overgenomen door BBDO en werd FHV/BBDO. Tot begin van het millennium domineerde FHV BBDO de Nederlandse reclamemarkt en in de hoogtijdagen kreeg het daarom de bijnaam 'het ministerie van reclame'. 

Na 2005 ging het minder met het bureau door de digitalisering en economische crises. in 2015 volgde de krachtenbundeling met Jump!, maar was het bureau al lang geen dominante speler meer in de branche.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie