In het kort
Zonder mediabudget kun je ook veel bereiken, als je online en PR optimaal weet in te zetten. Dat bewijst deze kleine maar fijne case, waarbij we diep in de community kruipen waar een groot deel van de illegale vuurwerkhandel zich afspeelt. Door levensechte fake webshops in te zetten, weten we (potentiële) bestellers de stuipen op het lijf te jagen. De massale media-aandacht in prime-time nieuwsprogramma’s doet de rest: Nederland is zich bewust van de intensieve aandacht van de politie en de grote pakkans. Door bestellers een onveilig gevoel te geven, maken we Nederland een stukje veiliger rond de jaarwisseling.
Juryrapport
Een compacte, goed geschreven case. De campagne is goed getarget op de doelgroep: kopers van illegaal vuurwerk en heeft die doelgroep tussen de ogen geraakt. De keuze om als overheid onderdeel te worden van de illegale community getuigt van lef.
De doelstelling om kopers van illegaal vuurwerk bewust te maken van het feit dat ze individueel in de gaten worden gehouden is behaald, met een beperkt budget. Tevens is het probleem van illegaal vuurwerk nog maar eens goed op de maatschappelijke- en politieke agenda te gezet.
De doelstellingen en resultaten zijn moeilijk te beoordelen op ambitie, omdat er weinig cijfermateriaal voor handen is (vanwege illegaliteit van de activiteiten). Het is daarom een gemiste kans dat er voor aanvang van de campagne geen 0-meting is gedaan over hoe online over dit onderwerp gesproken wordt (relevante sites/fora) door de doelgroep.
De combinatie van de complexiteit van het onderwerp, de creatieve aanpak en het relatief lage budget maakt dit een uitstekende case.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!