Kennis vervangt ervaring
Bovenstaande getallen zijn de algemene cijfers in werkgelegenheid, kijken we specifiek naar de commerciële en marketingfuncties, dan wijken deze zeker niet positief af van het gemiddelde. We zien in die branche zelfs de trend dat de enige manier je te onderscheiden van de solliciterende massa ‘kennis’ is. Dat zelfs boven het hebben van aantoonbare ervaring. Toegeven, ervaring is noodzakelijk maar up-to-date kennis is nodig om bij te blijven bij de continue veranderingen van nieuwe modellen en technologieën.
Neem bijvoorbeeld marketing met social media, dit fenomeen wordt hooguit nog maar twee jaar professioneel toegepast. Wie heeft dan nu voldoende ervaring in dit vakgebied opgebouwd? Hoe gaan we om met nieuwe concurrentiemodellen in de markt van peer2peer waar ‘app-achtige bedrijven’ zoals AirBNB, Uber en SnappCar zich in bewegen. Wat gaat u als marketeer bij een Nederlandse bank doen als de Amerikaanse peer2peer bank LendingClub naar Nederland komt? Ver weg? Nee hoor, kijk eens naar de Fidor Bank van onze oosterburen. Rentetarieven hebben daar een relatie met het aantal likes op Facebook.
Kortom, kronkelige verdienmodellen waarbij er nergens een boekje te koop is wat hierop uw traditionele antwoord zou moeten zijn. Ervaring telt minder mee, want dit is een nieuwe realiteit.
Kennis is de meest kritische succesfactor
Ervaring veroudert zo snel dat je op lichtsnelheid moet werken om de kennis accuraat te houden. Je moet dus wel trainen. Waarom? Vroeger was een diploma en het hebben van een netwerk voldoende een carrière te bouwen. Nu niet meer. Het gaat nu om relevante kennis van ‘vandaag’ en een beetje van ‘morgen’. Direct toepasbaar. Eigen onderzoek waaruit blijkt dat 4 op 5 managers leert op basis van ervaring en niet middels training. Die kijken dus snel tegen een achterstand aan…
Create your own job; CYOJ
We gaan naar een snack-carrière. We snacken veel, proeven, doen af en toe wat en soms is het van een relatief langere duur. We krijgen ook veel minder typische carrières aangeboden. Wel veel tijdelijke en taakgeboden contracten. Snacks dus. Dat vergt flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Met name omdat het gaat om prestatie en niet om uren. Veel uitzendbureaus en headhunters creëren nu al job-opties met een prestatie-garantie. 1 op de 8 jobs op management niveau zijn al niet meer gerelateerd aan tijd maar aan resultaat.
CYOJ… Create your own job en het advies is dan ook het recht in eigen handen te nemen. Werk continu aan relevante kennis waarmee je je eigen toekomst zeker stelt. Net als met sporten, even stoppen en je groeit weer dicht, dat is met kennis net zo. Je eigen carrière is net zo vers als de kennis die je bezit.
Meer lezen over carrière-ontwikkelingen en trends op het gebied van marketing, sales, communicatie, crm en customer service? Lees dan verder op www.carrière-krant.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!