YouTubers lijken de grenzen steeds vaker op te zoeken om het aantal views tot ongekende hoogte te laten stijgen. Mediaxplain* vroeg zich af welke rol opdrachtgevers daarbij spelen en hoe YouTubers de ideale samenwerking voor zich zien om tot een succes te komen. Drie succesvolle YouTubers aan het woord: Joep ten Hove en Thijs Meeuwsen van Bucket Boys, Mark Hoekx van Gekke Markie en Teske de Schepper van Teskuh met hun visie op commerciële samenwerkingen.
1. YouTubers fungeren veelal als rolmodel (voornamelijk onder jongeren). In hoeverre ben je je hiervan bewust? En hoe hou je hier rekening mee?
Joep & Thijs: “Wij rolmodel? Daar zal Thijs blij mee zijn, die wil al jaren model worden. Haha. 90% van onze kijkers is tussen de 18 en 40 jaar. Die kunnen dus al wat beter zelf nadenken, maar desalniettemin ben je nog steeds in zekere zin een rolmodel. We proberen hier dan ook rekening mee te houden. Ons uitgangspunt is dat het voor iedereen (alle leeftijden) leuk moet kunnen zijn. Een banale grap is makkelijk gemaakt, maar valt niet bij elke leeftijdscategorie in de smaak. Met een stukje creativiteit, een brede glimlach en wat gezonde ethiek, kom je een heel eind!”
Mark: “Ik ben me er van bewust dat veel kinderen mij als een rolmodel zien. Helaas is het op het internet niet tot amper mogelijk om een leeftijdsbeperking op je video te zetten. Mijn vorm van content is dat ik mezelf voor gek zet, maar nooit ten kosten van anderen! Ik maak mijn eigen content en als ouders hun kind daar nog te jong voor vinden, dan is het aan de ouders om hun kind beter in de gaten te houden en regels op te stellen.”
Teske: “Ik ben me er zeker van bewust dat ik een rolmodel ben. Ik hou er rekening mee, maar probeer wel dicht bij mezelf te blijven. Zelfacceptatie is bijvoorbeeld een terugkerend thema, omdat ik denk dat een jong publiek baat kan hebben bij iemand die ze inspireert op het gebied van onzekerheid en omgaan met volwassen worden.”
2. Grenzen lijken steeds meer opgezocht te worden, om traffic te genereren. Merk je dit ook bij samenwerkingen met opdrachtgevers? En wat is voor jou de grens?
Joep & Thijs: “Wij zullen in onze creatieve uitspattingen altijd rekening houden met wat volgens ons ethisch verantwoord is. Vaak heeft de klant daar alleen andere opvattingen over en worden we aan banden gelegd haha. Een leuk voorbeeld van een opvallend voorstel is dat we laatst naakt van Waspik naar Barcelona zijn gereden voor Mazda. We stonden in de finale van een grote DJ contest (we hebben geprobeerd om binnen 3 maanden bekende DJ's te worden). We wisten dat de competitie natuurlijk veel meer ervaring had, dus wilden we om extra op te vallen onderweg een outfit regelen. Eenmaal in het hotel aangekomen, stonden we in een glitterpak en een Alibaba outfit (enige kleding die we hadden). Fantastisch.”
Mark: “Ik heb eigenlijk nog nooit een gekke aanvraag gehad van een bedrijf dat te ver wil gaan. Een bedrijf wil altijd op safe spelen en zal ook nooit content willen maken met geweld of abnormale normen en waarden. Niet alleen bedrijven, maar ook YouTubers zijn gebaat bij leuke branded content. Het merk moet echt passen bij een influencer en er moet een klik zijn. Om meer traffic te generen willen merken vaak richting de thrill kant opgaan en iets spannends maken.”
Teske: “Ik zou nooit iets aanprijzen waar ik zelf niets mee heb, of waar ik zelf niet tevreden over ben. Het is ontzettend mooi dat ik via advertising mijn geld kan verdienen, maar ik vind die geloofwaardigheid ook ontzettend belangrijk. Ik ben wel eens negatief geweest over een product, waarna het merk in kwestie me geld/goederen bood om er een positievere uitlating over online te zetten. Dat gaat me absoluut te ver.”
3. Op welke manier werk je graag samen met een opdrachtgever/merk? Hoe zorg je ervoor dat jouw kanaal authentiek blijft?
Joep & Thijs: “Mits goed bedacht kan een commerciële video zelfs leuker zijn, puur om het feit dat er productiebudget vrij komt. We kunnen alle kanten op en weten op die manier dus een stukje maatwerk te leveren. Wat wel belangrijk is, is dat het commerciële aspect niet storend is voor de video. Zolang een video niemand benadeeld, toch grappig is en het liefst ook origineel is, zijn wij helemaal tevreden!”
Mark: “Het beste werkt om de influencer al bij de conceptfase erbij te betrekken, zodat er een perfecte fit ontstaat. Wat ook belangrijk is, is dat je de story door de influencer laat vertellen en niet door het merk.”
Teske: “Merken hebben gelukkig steeds meer door dat advertising via YouTube creators er niet daadwerkelijk uit hoeft te zien als een commercial. Het is voor mij als YouTuber ontzettend fijn als ik een merk kan verwerken in een video die ik normaal ook zou kunnen maken. Op die manier hebben de kijkers er geen ‘last’ van.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!