Dat zegt directeur Particulieren van ING Hans Hagenaars in een interview met het Financieele Dagblad. 'Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Dat centrum kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen', zegt Hagenaars.
De bank heeft een team geformeerd dat gegevens van het betalingsverkeer kan analyseren. Hagenaars verwacht dat hij dit jaar kan beginnen met een proef met een paar duizend ING-klanten. Die moeten expliciet toestemming geven voor het delen van de privacygevoelige informatie.
Hagenaars verwacht dat het plan tot discussies over privacy kan leiden. 'Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. De privacygevoeligheid ligt in de VS lager dan in Nederland en Duitsland. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk.'
Een soortgelijk plan van betalingsverwerker Equens strandde vorig jaar nadat er maatschappelijke onrust was ontstaan over de mogelijke schending van privacy. Het voornemen van Equens werd zelfs besproken in de Tweede Kamer.
opt-in
'De plannen van Equens en ING zijn heel verschillend. Wij stellen de klantgegevens niet beschikbaar aan derden. We maken eigen analyses en zullen klanten ook zelf aanbiedingen van derden doen", aldus een woordvoerder van ING tegen NU.nl. 'Daarnaast moeten klanten expliciet aangeven dat ze mee willen doen. Het is een opt-in programma.'
Update
In een publicatie op de eigen website heeft ING inmiddels gereageerd op het bericht in het Financieel Dagblad. Onder het kopje 'proef met serviceverbeteringen voor klanten', schrijft de bank:
'In een recente mediapublicatie is aandacht geschonken aan een proef die ING dit jaar start met een selecte groep klanten. Als onderdeel van het thema ‘financieel fit’ kijkt ING naar mogelijkheden om haar klanten extra financieel voordeel te bieden. Hiertoe onderzoekt ING of er belangstelling is onder klanten om ze, passend bij hun bestedingspatroon, relevante aanbiedingen te doen van andere partijen. Daarbij zal nauwgezet aan alle privacyvoorwaarden worden voldaan en kunnen klanten alleen meedoen als ze expliciet toestemming geven voor het analyseren van hun betaalgegevens.
ING benadrukt dat zij bij het gebruik van Big Data altijd vanuit het klantbelang zal handelen. De focus ligt op het vergroten van de tevredenheid van onze klanten en het waarborgen van hun privacy. Klanten moeten altijd ervaren hoe ING met hun gegevens omgaat: op vertrouwde wijze.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!