Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: negatieve pr goed voor populariteit Schiphol, KLM en NS

Intelligence Group noemt 'slechte pr ook pr' zolang de werkgever feedback uit de markt gebruikt en zichzelf kwetsbaar opstelt.
Miniatuurvoorbeeld
© Amsterdam Airport Schiphol
Miniatuurvoorbeeld
© Amsterdam Airport Schiphol

Negatieve aandacht in de media kan ervoor zorgen dat sommige bedrijven en sectoren een populairdere werkplek worden. Dat komt naar voren uit onderzoek van marktonderzoeker Intelligence Group, naar waar mensen het liefst willen werken. Zo zorgde het nieuws rond de drukte op Schiphol van afgelopen zomer voor een grotere voorkeur dat jaar voor werken op de luchthaven of bij luchtvaartmaatschappij KLM.

related partner content for mobile comes here

Schiphol steeg vorig jaar het hardst in de lijst van de populairste werkgevers van Intelligence Group. De luchthaven staat op plek twintig en is daarmee 36 plekken gestegen in een jaar tijd. KLM ging van plek zeven naar plek vier. Vooral bij praktisch opgeleiden zijn bedrijven in de luchtvaart in trek, net als de NS. De spoorwegenorganisatie steeg van plaats twaalf naar plaats acht. Vorig jaar had de NS onder meer te maken met personeelstekorten en uitvallende treinen.

'Slechte pr is ook pr'

Volgens directeur Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group is 'slechte pr ook pr'. 'Dat geldt zeker op de arbeidsmarkt, waarin werkgevers die niet per se positief in het nieuws komen, qua voorkeur niet worden afgestraft of zelfs winst behalen. Wat positief werkt is dat je als werkgever ook daadwerkelijk laat zien aan de gang te gaan met de feedback uit de markt en je daarin kwetsbaar opstelt, zoals Schiphol.' De Belastingdienst houdt een plek in de top tien ondanks de toeslagenaffaire, maar zakte wel van plek vier naar plek tien.

Ook chipmachinemaker ASML steeg, van plaats elf naar plaats vijf. ING kreeg een plek in de top tien en steeg van plaats dertien naar zes. Het Rijk en de politie zijn echter nog steeds de populairste werkgevers. Op plek drie staat Shell. Het olie- en gasconcern is in trek bij mensen boven de dertig jaar, jongeren kiezen volgens de marktonderzoeker liever voor groene bedrijven.

Heineken minder in trek

Werkgevers die niks doen met de feedback verdwijnen volgens Waasdorp na verloop van tijd uit de voorkeurslijstjes, zoals PostNL, Heineken en Ahold. Heineken bijvoorbeeld, krijgt kritiek omdat het bierconcern nog altijd actief is in Rusland ondanks de oorlog in Oekraïne. Kort na de Russische inval in Oekraïne vorig jaar zei Heineken Rusland te willen verlaten. De verkoop van het merk Heineken is gestopt, maar het bedrijf bleef er wel andere merken verkopen. Eerder deze maand zei het bedrijf een koper te hebben gevonden voor zijn Russische activiteiten.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in