Meet de ROI van je PR- en marketingactiviteiten in 2017!

Het jaar loopt op zijn einde, veel marketeers gaan het succes van hun campagnes in 2017 evalueren. Een jaarrapport kan daarbij helpen om de impact van de PR- en marketingactiviteiten aan het management te presenteren. Maar hoe meet je die impact?

Om te analyseren hoe succesvol jouw campagnes zijn geweest, moet je eerst bepalen wat het doel van je campagnes was en welke KPI’s daarbij horen. Er zijn verschillende indicatoren om je prestaties te meten en je kunt gemakkelijk het overzicht verliezen als je alles wil meten. 

Welke KPI's voor jou relevant zijn, is afhankelijk van het doel van je campagnes. Als je een specifieke boodschap wil overbrengen, zoals de nieuwe positionering van je merk, zullen kwalitatieve KPI's belangrijk zijn. Kwalitatieve indicatoren helpen je te begrijpen waar en hoe een campagne is ontvangen. Denk hierbij aan de mening van de media, de meest besproken onderwerpen, het sentiment of de belangrijkste influencers. Welke campagnes hebben de aandacht van journalisten getrokken? Wat schrijven ze er precies over? Welke trend heeft de campagne teweeg gebracht? 

Echter, als je je nieuwe product wilt promoten bij een zo groot mogelijk publiek, dan is het interessanter om te kijken naar kwantitatieve indicatoren. Kwantitatieve indicatoren analyseren de populariteit en bekendheid van je merk of campagne. Bijvoorbeeld je mediabereik, share of voice of geografische spreiding indien je internationaal opereert. Hoe vaak en in welke media ben je in 2017 genoemd? Werd je in bepaalde periodes vaker genoemd? En wat is je share of voice ten opzichte van de concurrentie?  

Een analyse van belangrijke KPI’s is het nuttigst wanneer je de resultaten kunt benchmarken. Vergelijk bijvoorbeeld de groei van je mediabereik van maand tot maand, of analyseer het verschil in sentiment van 2016 met 2017. Daarnaast is het niet alleen zinvol om je eigen resultaten in kaart brengen, maar ook om jezelf te benchmarken met je concurrenten. Stel je voor dat de media-aandacht van je organisatie in de loop van het jaar met 15% is toegenomen. Dat lijkt een heel positief resultaat, toch? Maar misschien is de media-aandacht voor de gehele sector wel gegroeid en hebben je concurrenten hun mediabereik met 30% zien stijgen. Of misschien zijn de berichten over jouw merk veel negatiever dan over je concurrenten. Wat in eerste instantie een indicator van groei leek, verandert zo plotseling in een waarschuwingssignaal. Kijk bovendien ook niet alleen naar wat er in de redactionele media over je wordt geschreven, maar ook naar het aantal vermeldingen op social media als Facebook en Twitter. Neem belangrijke veranderingen in volume, sentiment en engagement op in je media-analyse van afgelopen jaar! 

Het handmatig analyseren van je PR- en marketingsucces kan een lange en vervelende klus zijn, en indicatoren zoals de sociale echo of het bereik zijn moeilijk te meten zonder hulp. Meltwater kan jou helpen met het monitoren van je merk en het creëren van rapportages om je ROI in kaart te brengen. Bekijk hier de KPI’s die Meltwater voor jou kan analyseren. Het jaar loopt op zijn einde, dus vraag snel jouw persoonlijke rapport aan en ontdek in één oogopslag hoe succesvol jouw PR- en marketingcampagnes zijn geweest.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie