Manuel Ferrari (35), creative director van The Ambassadors is de man achter ‘Harm Alarm’, het karakter van de anti-inbraak campagne van Ministerie van Veiligheid en Justitie. Een interview over het proces van animeren en de toekomst van adverteren.
Striptekenaar
Op de middelbare school in Frankrijk tekende Ferrari de hele tijd. Zijn cijfers waren niet goed en werden pas beter toen hij naar een creatieve school ging. Geïnspireerd door zijn docenten wilde hij leraar worden en daarnaast striptekenaar, maar de hoeveelheid theorie die nodig was om leraar te worden viel hem erg tegen. Zijn ouders zeiden: ‘Je hebt één jaar om te beslissen wat je wilt gaan doen’. ‘Ik ging naar Engeland en ontdekte animatie. Ik dacht: “dit is cool, het zijn net strips, maar dan bewegend!”.’
In Londen werkte Ferrari vooral voor televisie, hij deed veel documentaire-werk. De reclamewereld ingaan was geen bewuste keuze. ‘Toen mijn vrouw en ik ons eerste kind kregen, besloten we dat Londen niet de juiste plek was om ons kind op te laten groeien, dus verhuisden we naar Amsterdam’. Na ruim twee jaar freelancen werd hij in 2010 gebeld door The Ambassadors. Hij deed art direction voor een inspiratiefilm voor de Bijenkorf en ging nooit meer weg.
The Ambassadors
Ferrari is zowel creative director als animator bij The Ambassadors. Een opdracht begint hij meestal met een face-to-facegesprek met de klant. ‘Het is goed om de lichaamstaal van een klant te zien als je gebriefd wordt, want op die manier zie je goed wat belangrijk voor hem is.’ Soms hebben opdrachtgevers het hele concept al uitgedacht en hoeft Ferrari alleen nog maar op zoek naar de juiste look, stijl en het goede ritme voor een commercial. ‘Maar het kan ook zijn dat klanten heel open zijn en dat wij met een concept mogen komen. Als dat zo is, moet je goed onthouden dat het hún verhaal is dat je verteld. Het is makkelijk om de film als jouw werk te beschouwen, maar dan raak je gefrustreerd bij elke verandering die de klant nodig heeft.’ Wanneer het concept is uitgetekend, laat hij de schetsen aan de klant zien. ‘Mensen reageren over het algemeen beter op schetsen dan op uitgewerkte projecten. En wanneer ik teken, ontdek ik vaak ook meer over de persoonlijkheid van het karakter.’ Nadat de schetsen zijn goedgekeurd, gaat Ferrari naar de computer. Hij zet een tekening in Photoshop en maakt deze gedetailleerder. ‘In het ontwerp laat ik ook aan het 3D-team zien wat voor materiaal ik voor ogen heb voor elk onderdeel van het karakter.’ Vervolgens neemt de animator het over en begint hij met het testen van de bewegingen.
Wat de Ambassadors zo anders maakt dan andere bureaus? ‘Het succes van The Ambassadors is denk ik gewoon dat we ons werk serieus nemen. En daarnaast is ons kantoor een speciale plek, omdat alles onder één dak zit. Als ik een concept voor een film ontwikkel, denk ik vaak in visuals, maar daarnaast heb ik ook het geluid al in mijn hoofd. Dan kan ik gewoon even de hal oversteken en met de geluidsjongens praten.’
Wanneer Ferrari gevraagd wordt naar zijn droomklant zegt hij in eerste instantie dat die niet bestaat. Later komt hij daarop terug. Het is weliswaar leuk dat klanten zo verschillend zijn, maar het is ideaal als je tijdens een opdracht over creatieve vrijheid, budget en tijd beschikt. ‘Dat was het geval bij DPC’ (de campagne voor inbraakpreventie).
De toekomst
Als het aan Ferrari ligt, zal The Ambassadors in de toekomst steeds meer campagnes van A tot Z in hun studio in Amsterdam Oost ontwikkelen. En de toekomst van de reclamewereld? Daar maakt Ferrari zich niet zo druk om, want ‘er zijn andere mensen die zich daar druk om maken’. Wel verwacht hij dat we in de toekomst steeds meer animatie gaan zien. ‘Het ontwikkelt zich hier best snel, maar in Engeland is het echt al onderdeel van de cultuur. Engelsen zien dat animatie grote impact heeft op het publiek en volgens mij beginnen we dat in Nederland ook in te zien. Het verschil met live action is dat dat onderdeel is van de realiteit, maar animatie is onderdeel van de verbeelding. Je daagt je publiek daarom uit en daar reageert het altijd emotioneel op.’ Volgens Ferrari is animatie ideaal voor reclame, omdat alles van tevoren tot in de puntjes uitgedacht moet zijn. ‘Je hebt daarom meer overzicht en controle over het verhaal dat verteld moet worden. Klanten zijn vaak verbaasd dat we overal een antwoord op hebben, maar dat is geen keuze. Dat eist dit medium van je.’ Ferrari maakt de vergelijking met foto’s en schilderijen. ‘Foto’s en live action leggen momenten vast, schilderijen en animatie creëren momenten.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!