Premium

Thijs Plug, communicatie VanMoof: 'Het faillissement was een intens en leerzaam drama'

Thijs Plug startte in mei als PR-man bij VanMoof. Hij maakte de val mee en werkt nu als global head of communications aan de comeback.

Thijs Plug
Foto: Linkedin

Thijs Plug leek - zonder het te weten - een ongelukkige hand van loopbaanplanning te hebben toen hij in mei dit jaar bij fietsenmerk VanMoof aan de slag ging als global pr-lead.

Zijn eerste tien weken waren een leerzame afdaling vol obstakels, haarspeldbochten en tegenliggers. Op weg naar het faillissement van de Nederlandse fietsenmaker van de broers Carlier.

Maar VanMoof en Plug startten door. Lavoie, een Brits onderdeel van McLaren Applied, besloot het fietsenmerk over te nemen. Deze week maakte Plug bekend daar een nieuwe functie te gaan bekleden. Van mondiale pr-lead wordt hij global head of communications and pr.

Bestond je nieuwe functie al?

‘Nee, voorheen was in- en externe communicatie verspreid over verschillende afdelingen: HR en marketing voornamelijk - maar in de praktijk kwam het vaak al in mijn functie samen. In het nieuwe VanMoof hebben we dat officieel samengevoegd - ook omdat we nu met een kleiner team werken.’

Is deze ook inhoudelijk erg anders dan wat je als global pr-lead deed?

‘Als pr-lead was ik verantwoordelijk voor brand-collaborations, het betaalde en organische influencer-programma en natuurlijk product- en lifestyle pr. Nu valt alles wat breed met comms te maken ook onder de functie.’

Je bent in mei begonnen bij VanMoof, wat hebben het faillissement en de doorstart voor jou als verantwoordelijke voor pr betekend?

‘Het faillissement was intens en leerzaam, maar op menselijk niveau, zowel binnen als buiten VanMoof, een drama. Professioneel gezien is het interessant om als lid van het managementteam en hoofd pr in het oog van de storm te zitten - het is een soort MBA in crisis- en reputatiemanagement - maar dat weegt nooit op tegen het ontslag van collega’s en het leed dat veel klanten hebben ervaren.’

Hoe is de overgang geweest naar de nieuwe eigenaar?

‘Erg soepel. De eerste maanden draaiden we als een startup waarin iedereen alles deed. Nu zijn alle honken weer bezet. De nieuwe eigenaren zijn bevlogen, realistisch en praktisch. Eerst zorgen dat bestaande klanten weer op hun VanMoof kunnen fietsen, vanuit daar gestaag verder.’

Waar ligt nu de nadruk op in je taken als global head communications and pr?

‘Omdat we vooralsnog geen producten verkopen, proberen we vooral het proces op een transparante manier te communiceren. Er zijn teams hard aan het werk om onderdelen te reviseren en te produceren, de supply-chain opnieuw op te bouwen, het netwerk van partners op te zetten. Dat is niet allemaal even zichtbaar, met name omdat we het goed proberen te doen in plaats van snel. De uitdaging is om dat overal inzichtelijk te maken voor riders - zonder dat we dingen beloven die niet worden waargemaakt.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie