Deze modemerken scoorden in 2017 online het beste in Nederland

Tweede aflevering in de serie 'Digital Buzz Winners'.

Tekst: Mikki Hoogenboom & Kevin Lamers

Traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor een voorliefde voor lijstjes en aftellen. Maar ook terugkijken en successen vieren. Adfo Groep presenteert in samenwerking met OBI4wan-Buzzcapture de onderzoeksresultaten van de online successen binnen tien verschillende branches. Deze editie: welke modemerken zorgden in 2017 voor de meeste buzz op sociale media, marketing websites?

Consumenten laten graag zien wat zij hebben aangeschaft en waar zij tevreden mee zijn. Hashtags als #ootd (outfit of the day), #style en #fashion zijn populair op sociale media. 

Nederland is populair als fashion-land. Grote modeketens vestigen zich hier graag en ook uit eigen land komen veel topmerken. Dit zien we terug in de top-10, waarin opvallend veel ruimte is voor Nederlandse merken: Miss Etam, G-Star, C&A en WE Fashion.

Ook topics als duurzaamheid zijn opkomend in de fashion, een aantal merken speelt daar scherp op in. 

Facebook populair, reviews van belang en vaderdagcampagne WE

Modemerken zijn het zichtbaarst op Facebook, gevolgd door visuele media Instagram en Pinterest. Ook Twitter scoort hoog, en dan vooral vanwege customer service en corporate nieuws.

WE Fashion heeft een bijzonder hoog positief sentiment op sociale media. Dit had vooral te maken met de vaderdagcampagne ‘Just like dad’, waarbij je matchende zwembroeken voor vader en zoon kon winnen. 

 

Modemerken scoren met duurzaam beleid

Onlosmakelijk verbonden met de fashion-industrie is duurzame productie. Veel modemerken hebben verbeteringen in duurzaamheid doorgevoerd na de Rana Plaza-ramp in Bangladesh in 2013. 

Uit de Detox Catwalk van Greenpeace blijkt dat Inditex, het moederbedrijf van onder andere Zara en Bershka, het beste presteert op het gebied van duurzaamheid.

H&M wordt het meest geassocieerd met duurzame kleding, mede dankzij acties als ‘closing the loop’ en de ‘H&M Conscious’-lijn. Het afgelopen jaar werd het Zweedse bedrijf ruim 1.000 keer genoemd in combinatie met duurzaamheid, voornamelijk positief.

Opvallend is dat naast de geijkte giganten, Nederlandse merken als G-Star en C&A online goed scoren op duurzaamheid. Het afgelopen jaar waren er bijna 200 berichten over G-Star en hun duurzame visie in Nederlandse media. 

Een van de bekendste initiatieven van de Nederlandse modegigant C&A is de C&A Foundation, dat onder andere ijvert voor meer gebruik van biologisch gekweekt katoen. 

Het afgelopen jaar verschenen er honderden berichten over de verschillende initiatieven van de foundation met een gezamenlijk potentieel bereik van ruim vierentwintig miljoen.

Arbeidsvoorwaarden schaden reputatie Primark

Een ander onderwerp waar modemerken sterk op naar voren komen zijn de arbeidsvoorwaarden. Arbeiders van kledingfabrikanten werken over het algemeen lange dagen en onder zware omstandigheden. Zo verdienden de arbeidsters van Rana Plaza omgerekend een euro per dag.

Vooral Primark ging slecht over de tong. Veel (ex)-werknemers van de filialen in Nederland zijn negatief over de arbeidsomstandigheden. 

Alleen al in Februari verschenen er meer dan honderd berichten van journalisten waarin werd kritisch werd gesproken over Primark en de werkomstandigheden in de Nederlandse filialen. In totaal werden ruim 2.500 berichten geplaatst op social media over dit issue.

 

Wat leveren influencers nu echt op qua bereik? 

Steeds meer merken binden een blogger, vlogger of ander soort influencer aan zich. By far het bekendst is de Nederlandse Negin Mirsalehi, onlangs uitgeroepen tot ‘Influencer of the Year” tijdens de Revolve awards. 

Uit een stakeholderanalyse van de tien bekendste influencers van Nederland blijkt dat H&M, Zara en TopShop regelmatig genoemd worden door influencers. 

TopShop werd onder meer door Rebecca Laurey en fashionblogs ModeRosa en The Fashion Guitar genoemd op Twitter en Instagram. Gezamenlijk hadden de berichten van deze influencers een bereik van bijna twee miljoen. 

Opvallend is dat Miss Etam ook meegaat in de trend van influencers. Afgelopen jaar werd de tweede editie van de Miss Etam & Libelle collectie gepresenteerd en nodigde de modeketen verschillende bloggers uit, onder andere Desiree van Curvacious, Josine van The Bigger Blog en Edith van Style Has No Size.

De tweet van Curvacious had een bereik van ruim 5.000.


De invloed van journalisten op modemerken

Journalisten praten regelmatig over de modemerken. Zoals gezegd lag Primark in onder vuur, maar ook Zara kreeg de nodige kritiek. De modellen zijn te dun en niet goed voor het beeld dat jonge vrouwen hebben van wat perfect is. 

Uit de Brand Monitor blijkt dat deze tweet van Bas Perik ruim tweeduizend keer geretweet, onder andere door Merel Thie, redacteur bij het NRC.

Meegenomen modemerken in het onderzoek: Primark, Zara, H&M, Mango, River Island, Pull & Bear, Monki, Jack & Jones, TopShop, Bershka, America Today, C&A, Forever 21, Scotch & Soda, The Sting, WE Fashion, Coolcat, Esprit, Miss Etam, Superdry, SissyBoy, Vanilla, Urban Outfitters, G-Star, Denham, Jack Wolfskin, Patagonia, The North Face en O'Neill

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie