Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatie wint fors aan waardering tijdens coronacrisis

Bestuurders en overheidsinstellingen vragen meer advies en zijn meer tevreden, volgens onderzoek van Logeion en Renata Verloop.
Affiche gemeente Amsterdam
Affiche gemeente Amsterdam
© Robert van Hoenderdaal, 123rf
Affiche gemeente Amsterdam
Affiche gemeente Amsterdam
© Robert van Hoenderdaal, 123rf

Communicatie heeft zich tijdens de coronacrisis flink kunnen onderscheiden en wordt meer gewaardeerd bij de overheid. Dat blijkt uit onderzoek van Logeion en Renata Verloop, communicatieadviseur gespecialiseerd in de overheid, onder 'communicatie' van 105 overheidsorganisaties en Veiligheidsregio's. 

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek laat zien dat er een veel groter beroep wordt gedaan op de communicatieteams sinds het begin van de crisis, bestuur en organisatie zich meer laten adviseren en de waardering voor inzet groter is.

Bij gemeenten is dit volgens 63,1% van de ondervraagde communicatieprofessionals het geval en in Veiligheidsregio’s zelfs 72,7%. Ook de resultaten van die communicatie krijgen meer waardering, bij gemeenten 53,6% en bij Veiligheidsregio’s 63,6%.

‘Voor het coronavirus is geen medicijn, geen vaccin’, schreef een van de ondervraagden.’ Een van de weinige 'wapens’ die we hebben zijn de omgevingsanalyses, communicatie en gedragsbeïnvloeding. We hebben nog meer het belang en effect van communicatie en gedragsbeïnvloeding kunnen laten zien.’

Vermoeidheid slaat toe, zorgen over rest van het jaar

De communicatieteams zeggen ook aan kwaliteit te hebben gewonnen tijdens deze crisis. Ze noemen daarbij als meeste de samenwerking als team en de verbeterde digitale vaardigheden.

Hoewel de meeste teams aangeven nu ‘in control’ of ‘juist nu in hun element’ zijn, slaat ook de vermoeidheid toe. Een op de vijf teams geeft aan overbelast te zijn en daarnaast geeft een aantal aan op het randje te zitten.

Als grootste knelpunt zien de teams bij zowel de gemeenten als Veiligheidsregio’s het feit dat het reguliere werk weer moet worden opgepakt, terwijl onzeker is hoe lang de crisis aanhoudt. Nu komen andere opgaven voor communicatie al in de knel, maar bij een eventuele opleving van de crisis is dat helemaal het geval.

Er wordt dan ook wel met zorg naar de tweede helft van het jaar gekeken. De helft van de gemeenten heeft behoefte aan extra capaciteit (1 tot 2 fte), de meerderheid van de Veiligheidsregio’s ook (gemiddeld 2 fte).

De resultaten van het onderzoek worden vanmiddag om 17.00 uur toegelicht tijdens een webinar. Klik hier voor info en deelname. 

Lees hier het volledige onderzoeksverslag.

 

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd tussen 25 en 29 mei 2020 en was primair gericht op hoofden, teamleiders en coördinatoren Communicatie van gemeenten en Veiligheidsregio’s. In totaal deden 105 verschillende organisaties mee, waarvan: • 84 gemeenten (dat is 24% van de in totaal 355 gemeenten in Nederland) • 11 Veiligheidsregio’s (dat is 44% van de in totaal 25 Veiligheidsregio’s in Nederland) • 10 andere (semi-) overheidsorganisaties (waaronder Rijksoverheid, waterschappen, CJG en GGD). 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in