PR-campagne met ‘foute’ kersttrui is fouter dan Ford voor ogen had

De veilige anderhalve meter als haakje voor de pr-actie is goed gevonden, in de uitvoering gaat het mis.

Ford presenteert een bijzondere vondst voor de kerstdagen, de ‘anderhalvemeter’-kersttrui waarmee het vanochtend de media benaderde. Een foute trui, noemt het automerk het, en daarmee heeft het meer gelijk dan het waarschijnlijk voor ogen had.

Nu verschenen, niet te koop

De trui van Ford ‘biedt fietsers en scooterrijders iets extra’s’, opent het persbericht. De lampjes verborgen in het gewei, de neus en de staart van het rendier verlichten namelijk de vloer rondom de drager ‘en markeren zo een veilige zone van anderhalve meter in de vorm van een kerstboom’, aldus de automaker. Zo kunnen andere weggebruikers voldoende afstand houden bij het inhalen. Dat is althans de boodschap.

Ford laat lang in de lucht hangen dat we de trui niet op straat zullen tegenkomen. In het korte bericht in de email-reader van de journalisten blijft het onvermeld, en in het complete bericht waar journalisten kunnen doorklikken, zijn er eerst bullets, foto’s, een videobeeld, downloadlinks en een alinea tekst voordat duidelijk wordt dat de trui is ‘ontworpen als concept’ en ‘niet daadwerkelijk te koop’ is. Een fotoshopcreatie. 

Bewustzijnsverruimende creaties

De kersttrui is een grappig bedoeld onderdeel van een reeks draagbare creaties om het bewustzijn rond verkeersveiligheid te vergroten, schrijft Ford.

In 2015 kwam het al met een drugspak waarmee jonge weggebruikers het autorijden met drugs op konden ervaren. In 2016 werd ook zo’n soort pak geïntroduceerd, maar dan gericht op de effecten van het rijden met een kater: het ‘Hangover Suit’. Eerder dit jaar introduceerde het een Emoji Jas om de spanning tussen automobilisten en fietsers te verminderen.

Van een andere orde

De kersttrui is van een andere orde. Die laat automobilisten niet zozeer ervaren hoe gevaarlijk het is om vlak langs een fietser te rijden. Hij leert ze eerder dat dertig centimeter een veilige afstand is om ze te passeren. De contouren van de licht-kerstboom van Ford zijn misschien leuk gevonden en wellicht zelfs grappig, een veilige afstand markeren ze allerminst, eerder een route om af te snijden.

Voor een pr-campagne die juist daarop gebaseerd is, en verder geen relevantie heeft – de trui is niet te koop, te gebruiken of wat dan ook - is dat niet een beetje fout, maar een heel erg foute kersttrui.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie