Overslaan en naar de inhoud gaan

Maiko Valentijn, CEO GroupM: “In ons vak zijn er meer prijzen, maar bij de AMMA’s draait het echt om hoe media het verschil maken”

AMMA-commissievoorzitter en Managing Partner OMD Nederland, Angelique Schreuders gaat in gesprek met VIA vice-voorzitter Maiko Valentijn
Partner
VIA

VIA is een netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de meer dan 260 leden de markt vooruit helpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie, technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-, communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. VIA is onderdeel van EACA en IAB netwerk.

Angelique Maiko
Angelique Schreuders en Maiko Valentijn
Angelique Maiko
Angelique Schreuders en Maiko Valentijn

Op 22 mei 2025 keren de AMMA Awards terug naar het Tuschinski Theater in Amsterdam. Met het thema ‘Diamonds are Forever’ wordt tijdloos en impactvol werk in de media-industrie gevierd. Angelique Schreuders, de nieuwe voorzitter van de AMMA-commissie en Managing Partner OMD Nederland, en Maiko Valentijn, vicevoorzitter van VIA, blikken vooruit en vertellen waarom ze voor verlaagde inzendtarieven, een verlengde inzendperiode en vereenvoudigde criteria hebben gekozen. “Al het goede werk verdient een podium.

Toegankelijkheid en relevantie als speerpunten
“De AMMA Awards vieren de kracht van media en innovatie in al haar vormen,” zegt Angelique. “We willen drempels verlagen, zodat iedereen met briljante cases zich kan aanmelden. Door de inzendperiode te verlengen en de tarieven te verlagen, hopen we dit jaar nog meer creatief talent te inspireren. Uiteindelijk draait het om tijdloos sterk werk.”

“Het is cruciaal dat we het mooiste werk binnen onze industrie belonen.”

Maiko Valentijn

Maiko Valentijn sluit zich hierbij aan en benadrukt het belang van toegankelijkheid: “De AMMA’s zijn de mediaprijzen voor iedereen in ons vak, of je nu een groot of klein budget hebt. We hopen dan ook dat dit jaar meer bureaus en zelfstandigen hun werk inzenden. Het is cruciaal dat we het mooiste werk binnen onze industrie belonen.” Angelique voegt toe dat dit niet de enige wijziging is die ze doorvoeren. Naast de langere inzendperiode en lagere tarieven heeft de commissie ook kritisch gekeken naar de categorieën en de samenstelling van de jury.

Ze geeft aan dat de commissie ook kritisch heeft gekeken naar de relevantie van de categorieën: “We vinden het belangrijk dat we up-to-date blijven met de trends in de industrie. We werken daarom sinds dit jaar samen met experts zoals Eric Kip om te zorgen voor een diverse en gebalanceerde jury.”

Op de vraag of al deze aanpassingen nodig waren om de AMMA Awards in stand te houden, moeten beiden hard lachen. Angelique: “Vorig jaar was echt een topjaar onder leiding van Tessa van der Starre, met het hoogste rapportcijfer ooit voor een AMMA-editie. Dat geeft natuurlijk een flinke boost om door te pakken.”

AMMA Awards 2024
AMMA Awards 2024

Diamonds are Forever
Het thema ‘Diamonds are Forever’ benadrukt tijdloos werk dat vakmensen in de media-industrie inspirerend en duurzaam maken, zoals Angelique eerder toelichtte. Angelique: “Goede AMMA-cases blijven inspireren, ook jaren later. Het thema sluit daarnaast perfect aan bij de grandeur van Tuschinski. Het is een knipoog naar het filmthema van vorig jaar, maar met een eigen unieke invulling.”

Ook de afterparty krijgt dit jaar een upgrade, zoals losse kaartverkoop en een grotere locatie: de Escape. Angelique lacht: “Koud bier!’ riep de commissie toen we de afterparty evalueerden. Maar het is vooral een kans om iedereen welkom te heten, ook professionals die geen case hebben ingediend. Het is de perfecte plek om succes te vieren met vakgenoten.”

Innovatie, kwaliteit en brancheontwikkeling blijven centraal
De AMMA’s belonen al jarenlang het beste werk uit de media-industrie. Maiko benadrukt waarom deze prijzen nog steeds belangrijk zijn: “In ons vak zijn er meer prijzen, maar bij de AMMA’s draait het echt om hoe media het verschil maken. We willen trots zijn op de mediabranche en laten zien wat bereikt kan worden met talent uit ons vakgebied. Sommige oplossingen zijn zo vernieuwend dat ze de spotlight verdienen. Uiteindelijk doen we dit om ons vak verder te ontwikkelen en voor klanten het beste werk te maken. Daar dragen de AMMA’s aan bij.”

De AMMA Awards onderscheiden zich volgens Maiko door de focus op media-expertise. “Bij andere prijzen spelen creativiteit en de mix van verschillende aspecten vaak een grotere rol. “We zien vaak dat juist out of the box denken de meest impactvolle resultaten oplevert. Dat maakt de AMMA’s uniek: ze belonen niet alleen innovatie, maar ook durf en visie.”

AMMA Award

Trends en verwachtingen voor 2025
Wat betreft inzendingen verwachten Angelique en Maiko dit jaar enkele opvallende trends te zien. “Ik hoop op meer cases waar technologie en human skills samenkomen, zoals Generative AI en predictive analytics,” zegt Angelique. Maiko verwacht dat vooral AI dit jaar een centrale rol zal spelen in veel inzendingen. “Daarnaast kijk ik uit naar cases waarin retail media naadloos is geïntegreerd in bredere campagnes. Dit laat zien hoe media altijd relevantie kunnen bieden voor consumenten.”

Een platform voor de toekomst

Zowel Angelique als Maiko ziet een belangrijke rol voor de AMMA Awards in de toekomst. Angelique: “De AMMA’s zijn meer dan een awardshow. Het is een platform om samen te leren, elkaar te inspireren en ons vak te vieren. Digitalisering en professionalisering blijven speerpunten. Zo introduceren we dit jaar een vernieuwd online juryproces voor de YIM Talent-categorie, waarmee de beoordelingen efficiënter en transparanter worden en werken we aan een vernieuwde website met een uitgebreid archief van alle cases.”

“We moeten talent blijven koesteren en de ruimte geven om het verschil te maken”

Angelique Schreuders

Maiko benadrukt dat de AMMA’s bijdragen aan de ontwikkeling van de industrie: “Door excellent werk te belonen, stimuleren we innovatie en kwaliteit. We moeten talent blijven koesteren en de ruimte geven om het verschil te maken. Dat is precies de rol van de AMMA’s.”

De oproep: laat je werk zien
Met het verlengen van de inzendperiode en het verlagen van de tarieven wordt dit jaar iedereen in de industrie uitgenodigd om hun werk in te zenden. Angelique sluit af met een duidelijke boodschap: “Niet twijfelen! Laat zien wat je kunt en kom je welverdiende prijs op 22 mei in ontvangst nemen. Samen vieren we het mooiste werk van onze industrie.”

De inschrijfperiode voor YIM Talent van het Jaar loopt tot 24 januari om 17:00 uur. De andere AMMA cases kunnen tot 7 februari 2025 om 17:00 uur worden ingezonden. Meer informatie over de AMMA Awards 2025 is te vinden op amma-awards.nl.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
VIA

VIA is een netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de meer dan 260 leden de markt vooruit helpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie, technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-, communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. VIA is onderdeel van EACA en IAB netwerk.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in