
Ster bestaat 60 jaar. Al zes decennia verbinden we merken met miljoenen Nederlanders via televisie, radio en online. Sinds 2006 testen we met Ster AdMeasure duizenden televisie-, radio- en online commercials om te ontdekken wat écht werkt.
Sta je op het punt een commercial te maken? Dan heb je een doel voor ogen: meer naamsbekendheid, meer klanten of meer verkoop. Een goed geplande campagne is belangrijk, maar een effectieve commercial maakt echt het verschil. Wat zijn de meest gegeven adviezen uit onze tests? En welke inzichten kun je direct toepassen, voordat je start met de productie? Doe je voordeel met deze acht gouden tips:
1. Voeg een tag-on toe aan je commercial
Een commercial met tag-on bestaat uit twee delen: een hoofdcommercial en een korte vervolgspot die binnen hetzelfde reclameblok wordt uitgezonden. Waarom is dit zo effectief? Door een tag-on onthouden consumenten je merknaam en boodschap beter. Dit vergroot de kans dat ze actie ondernemen, zoals je merk online opzoeken of je product kopen.
2. Houd het simpel en eenvoudig
Een commercial met te veel of onduidelijke boodschappen kan verwarrend zijn en de aandacht van de boodschap afleiden. Dit kan zelfs irritatie oproepen bij de kijker of luisteraar. Beperk je tot twee tot maximaal vier boodschappen en gebruik heldere, eenvoudige taal. Let bij televisiecommercials of online video’s ook op visual vampiers. Dit zijn afleidende beelden, zoals gezichten, die de aandacht wegnemen van belangrijke elementen zoals je merk, product of prijsaanbieding.
3. Pas de probleem-oplossing structuur goed toe
Veel effectieve commercials volgen een probleem-oplossing structuur: een probleem wordt geschetst en jouw product of dienst biedt de oplossing. Dit werkt alleen als je het goed toepast. Zorg dat je niet te lang blijft hangen in het probleem, maar geef voldoende ruimte aan de oplossing, waarbij jouw merk, product of dienst de held is van het verhaal.
4. Weet wat werkt bij jouw doelgroep
Wat wel en niet werkt in een commercial hangt af van jouw doelgroep. Ouderen hechten bijvoorbeeld meer waarde aan rust en uitgebreide informatie. Ze ervaren hun ‘subjectieve leeftijd’ als 10-15 jaar jonger dan ze werkelijk zijn en voelen zich eerder aangesproken door vitale personages die energie en zelfstandigheid uitstralen. Wil je weten hoe jouw doelgroep reageert? Vraag het onze research consultants.
5. Vergeet de kracht van geluid niet
Audio is net zo belangrijk als beeld. Kies heel bewust voor stemmen, muziek, geluiden en een audiologo die bij je merk passen. Een herkenbaar en consistent geluid verhoogt niet alleen de commercialherinnering, maar ook de overweging en koopintentie.
6. Merkverwijzingen slim verwerken
Wanneer noem je je merk in je commercial en wat doe je met je logo? Voor televisiecommercials werkt het beter om je logo op natuurlijke wijze te laten verschijnen
(bijvoorbeeld op verpakkingen, kleding, of voertuigen) in plaats van het continu in beeld brengen. In een radiocommercial is het juist slim om je merk direct aan het begin te noemen om de herkenning en impact te vergroten.
7. Test je commercial
Een commercial laten testen levert veel waardevolle inzichten op. Je ontdekt of je boodschap goed overkomt en of je de doelgroep aanzet tot gedrag. Kleine aanpassingen kunnen al het verschil maken tussen een gemiddelde en een ijzersterke commercial.
8. Blijf consistent
Heb je al een sterke commercial? Wees niet te snel geneigd om te vernieuwen. Veel merken stappen te vroeg over op iets nieuws, terwijl een effectieve campagne juist aan kracht wint naarmate deze langer loopt. Een goede creatieve campagne kan jarenlang impact maken.
Meer weten?
Met deze 8 tips zorg je voor een effectievere commercial en vergroot je de impact van je campagne. Wil je meer weten over creatietips of het laten testen van je commercial? Neem dan vooral contact op. Wij helpen je graag verder.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid