Overslaan en naar de inhoud gaan

60 jaar Ster-kennis: 8 gouden tips voor een effectieve commercial

Een effectieve commercial maakt het verschil. Wat zijn de meest gegeven adviezen uit onze Ster AdMeasure-tests. Profiteer van acht tips.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

8 gouden tips voor een effectieve commercial
60 jaar Ster-kennis
8 gouden tips voor een effectieve commercial
60 jaar Ster-kennis

Ster bestaat 60 jaar. Al zes decennia verbinden we merken met miljoenen Nederlanders via televisie, radio en online. Sinds 2006 testen we met Ster AdMeasure duizenden televisie-, radio- en online commercials om te ontdekken wat écht werkt.

Sta je op het punt een commercial te maken? Dan heb je een doel voor ogen: meer naamsbekendheid, meer klanten of meer verkoop. Een goed geplande campagne is belangrijk, maar een effectieve commercial maakt echt het verschil. Wat zijn de meest gegeven adviezen uit onze tests? En welke inzichten kun je direct toepassen, voordat je start met de productie? Doe je voordeel met deze acht gouden tips:

1. Voeg een tag-on toe aan je commercial
Een commercial met tag-on bestaat uit twee delen: een hoofdcommercial en een korte vervolgspot die binnen hetzelfde reclameblok wordt uitgezonden. Waarom is dit zo effectief? Door een tag-on onthouden consumenten je merknaam en boodschap beter. Dit vergroot de kans dat ze actie ondernemen, zoals je merk online opzoeken of je product kopen.

2. Houd het simpel en eenvoudig
Een commercial met te veel of onduidelijke boodschappen kan verwarrend zijn en de aandacht van de boodschap afleiden. Dit kan zelfs irritatie oproepen bij de kijker of luisteraar. Beperk je tot twee tot maximaal vier boodschappen en gebruik heldere, eenvoudige taal. Let bij televisiecommercials of online video’s ook op visual vampiers. Dit zijn afleidende beelden, zoals gezichten, die de aandacht wegnemen van belangrijke elementen zoals je merk, product of prijsaanbieding.

3. Pas de probleem-oplossing structuur goed toe 
Veel effectieve commercials volgen een probleem-oplossing structuur: een probleem wordt geschetst en jouw product of dienst biedt de oplossing. Dit werkt alleen als je het goed toepast. Zorg dat je niet te lang blijft hangen in het probleem, maar geef voldoende ruimte aan de oplossing, waarbij jouw merk, product of dienst de held is van het verhaal.

4. Weet wat werkt bij jouw doelgroep
Wat wel en niet werkt in een commercial hangt af van jouw doelgroep. Ouderen hechten bijvoorbeeld meer waarde aan rust en uitgebreide informatie. Ze ervaren hun ‘subjectieve leeftijd’ als 10-15 jaar jonger dan ze werkelijk zijn en voelen zich eerder aangesproken door vitale personages die energie en zelfstandigheid uitstralen. Wil je weten hoe jouw doelgroep reageert? Vraag het onze research consultants.

5. Vergeet de kracht van geluid niet
Audio is net zo belangrijk als beeld. Kies heel bewust voor stemmen, muziek, geluiden en een audiologo die bij je merk passen. Een herkenbaar en consistent geluid verhoogt niet alleen de commercialherinnering, maar ook de overweging en koopintentie.

6. Merkverwijzingen slim verwerken
Wanneer noem je je merk in je commercial en wat doe je met je logo? Voor televisiecommercials werkt het beter om je logo op natuurlijke wijze te laten verschijnen
(bijvoorbeeld op verpakkingen, kleding, of voertuigen) in plaats van het continu in beeld brengen. In een radiocommercial is het juist slim om je merk direct aan het begin te noemen om de herkenning en impact te vergroten.

7. Test je commercial
Een commercial laten testen levert veel waardevolle inzichten op. Je ontdekt of je boodschap goed overkomt en of je de doelgroep aanzet tot gedrag. Kleine aanpassingen kunnen al het verschil maken tussen een gemiddelde en een ijzersterke commercial.

8. Blijf consistent
Heb je al een sterke commercial? Wees niet te snel geneigd om te vernieuwen. Veel merken stappen te vroeg over op iets nieuws, terwijl een effectieve campagne juist aan kracht wint naarmate deze langer loopt. Een goede creatieve campagne kan jarenlang impact maken.

Meer weten? 

Met deze 8 tips zorg je voor een effectievere commercial en vergroot je de impact van je campagne. Wil je meer weten over creatietips of het laten testen van je commercial? Neem dan vooral contact op. Wij helpen je graag verder.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in