Overslaan en naar de inhoud gaan

Van traditioneel bureau naar een social en influencer agency

Snelheid, creativiteit en een diepe connectie met online trends. Inge Verhelst over haar overstap van traditionele bureaus naar Scooperz.
Partner
Scooperz

Jouw digitale partner voor Social Media Marketing, Influencer Marketing, Talentmanagement en Social Media Management. We bouwen sterke community' s en zijn altijd op de hoogte van de laatste trends. Onze bewezen expertise leidt tot opvallende resultaten voor onze gewaardeerde klanten. Samen versterken we jouw online aanwezigheid!

Inge Verhelst (Scooperz): ‘Merken beseffen dat ze social media nodig hebben, maar weten vaak niet hoe ze het effectief kunnen inzetten.’
Inge Verhelst (Scooperz): ‘Merken beseffen dat ze social media nodig hebben, maar weten vaak niet hoe ze het effectief kunnen inzetten.’
Inge Verhelst (Scooperz): ‘Merken beseffen dat ze social media nodig hebben, maar weten vaak niet hoe ze het effectief kunnen inzetten.’
Inge Verhelst (Scooperz): ‘Merken beseffen dat ze social media nodig hebben, maar weten vaak niet hoe ze het effectief kunnen inzetten.’

Met haar 47 jaar is Inge Verhelst een senior binnen Scooperz. ‘Het was best even wennen toen ik hier twee jaar geleden interim aan de slag ging’, vertelt ze. ‘Het voelde alsof ik in een totaal andere wereld stapte. Scooperz is jong, snel en supertrendgevoelig.’

Inge Verhelst begon haar carrière bij RTL als persvoorlichter en maakte vervolgens de overstap naar brand management in de cosmeticasector. Na tien jaar in marketingrollen bij grote merken besloot ze de creatieve kant van het vak te verkennen en ging aan de slag bij verschillende bureaus, waaronder Today’s Milk en Fightclub. Inmiddels is ze als interim account director bij Scooperz een drijvende kracht achter innovatieve social media- en influencerstrategieën. Haar brede ervaring helpt haar om de behoeften van merken en de dynamiek van de steeds veranderende digitale wereld op elkaar af te stemmen.

Een nieuwe manier van werken

Wat Scooperz onderscheidt van traditionele bureaus? De snelheid en flexibiliteit waarmee campagnes worden opgezet en uitgevoerd. Verhelst: ‘We zitten bovenop de trends. We weten exact wat er leeft en scoort op social media en kunnen daardoor merken gericht adviseren en snel schakelen. Dat is onze kracht, maar ook een uitdaging. Soms zijn we zó voorop in trends dat klanten nog moeten wennen aan onze aanpak.’

Die snelheid komt voort uit de aard van social media. ‘Als iets vandaag trending is, moet je er direct op inspelen’, zegt Verhelst. ‘Wachten betekent een gemiste kans. Zo hebben we bijvoorbeeld voor een snoepmerk ingespeeld op het tv-programma Proppers in Mallorca, dat heel populair was onder een bepaalde doelgroep van dat merk. Op maandag bedachten we een campagne, dinsdag werd het geproduceerd en woensdag stond het live. Hetzelfde hebben we gedaan rond Squid Game. Het muziekje van die serie was op een gegeven moment trending op TikTok. Als je op dat moment gebruikmaakt van de trend en dat muziekje, kun je als merk of influencer veel beter organisch scoren.’

De kracht van de juiste match

Influencer marketing is inmiddels de grootste pijler binnen Scooperz. Verhelst: ‘We maken jaarlijks meer dan vijfduizend posts voor social. Daar zitten enorm veel samenwerkingen met influencers bij. Met heel grote, populaire influencers, maar ook met kleinere profielen die een bepaalde niche bedienen. Die grotere creators weten vaak wat er nodig is voor een samenwerking met een merk. Kleinere creators hebben meer hulp nodig. Daar begeleiden we ze in. Zo kregen we eens een prachtige video voor een kinderwagenmerk, maar stond de wagen erg dicht bij een gracht. Dan moet je bijsturen. Maar als het goed gaat, voelt de content veel natuurlijker dan een traditionele advertentie.

Merken helpen hun doelgroep te vinden

Een veelvoorkomend misverstand is dat social media marketing draait om zoveel mogelijk volgers of bereik. Verhelst: ‘Veel merken willen “iets op TikTok doen”. Onze eerste vraag is dan: waarom? Wat wil je bereiken? Soms blijkt dat social media niet het juiste kanaal is en adviseren we een andere aanpak. Bij Scooperz staat de doelgroep altijd centraal. Wij helpen merken niet alleen om zichtbaar te zijn, maar ook om daadwerkelijk impact te maken.’

Die doelgroepgerichtheid is cruciaal in een tijd waarin consumenten steeds kritischer worden op reclame. ‘Mensen prikken erdoorheen als een influencer opeens producten promoot die niet bij hem of haar passen. Daarom kijken wij altijd naar de lange termijn. Wij managen zelf influencers en adviseren ze om alleen samen te werken met merken waarmee ze echt een connectie hebben. Dat zorgt voor geloofwaardigheid en betere resultaten.’

TikTok als zoekmachine

Social media en influencer marketing blijven zich in razendsnel tempo ontwikkelen. Een opvallende trend is volgens Verhelst dat TikTok als zoekmachine wordt gebruikt. ‘Jongeren googelen niet meer, ze zoeken alles via TikTok. Dat biedt enorme kansen voor merken, maar je moet wel weten hoe je dat goed benut.’

Snelheid en strategie hand in hand

Snelheid en strategisch denken kunnen hand in hand gaan, betoogt Verhelst. Daarbij helpt het dat Scooperz diepgaande kennis van social media en influencers combineert met een hands-on aanpak. ‘Merken beseffen dat ze social media nodig hebben, maar weten vaak niet hoe ze het effectief kunnen inzetten. Dat is waar wij het verschil maken: we zorgen dat ze niet alleen aanwezig zijn, maar ook écht impact maken.’

Voor Inge Verhelst was het, na jarenlange ervaring bij meer traditionele bureaus, schakelen om in zo’n snel veranderde, jonge omgeving te werken. ‘Maar ik heb gemerkt dat het goed bij me past. Die mix van jonge mensen die alles over de kanalen weten en ervaren agency-professionals met expertise in project- en accountmanagement creëert een omgeving waarin iedereen van elkaar leert en klanten optimaal worden bediend.’

Voor account-seniors die relevant willen blijven in een snel veranderend vakgebied, is een overstap naar een social of influencer agency een waardevolle kans, vindt Verhelst. ‘De combinatie van strategische marketingervaring en diepgaande kennis van social en influencer marketing maakt je niet alleen een sterke speler binnen bureaus zoals Scooperz, maar zorgt er ook voor dat je als interimmer of zzp’er aantrekkelijk blijft voor de markt. In deze dynamische omgeving blijf je bij, blijf je scherp en vergroot je je impact.’

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Scooperz

Jouw digitale partner voor Social Media Marketing, Influencer Marketing, Talentmanagement en Social Media Management. We bouwen sterke community' s en zijn altijd op de hoogte van de laatste trends. Onze bewezen expertise leidt tot opvallende resultaten voor onze gewaardeerde klanten. Samen versterken we jouw online aanwezigheid!

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in