Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Complexe klantvragen vereisen gecombineerde expertise’

Country director Dirk van den Bosch van iO, over trends, uitdagingen en de rol van technologie in marketing en creativiteit.
Partner
iO

iO is een blended agency. Wij blenden marketing, technologie en creativiteit. Omdat wij geloven dat je een ‘blend’ nodig hebt van verschillende expertises en talenten om de optimale klantenervaring te creëren. Om zo het merk en de business van onze klanten te versterken. Zo konden we sterke merken als Audi, Enexis, Efteling, Eneco, Phillips en Worldline al helpen groeien.

Country director Dirk van den Bosch van iO
We zetten in op het ontwikkelen van sterke klantervaringen en klantreizen vanuit de overtuiging “experience is everything”.’
Country director Dirk van den Bosch van iO
We zetten in op het ontwikkelen van sterke klantervaringen en klantreizen vanuit de overtuiging “experience is everything”.’

Hoe dieper ik de organisatie induik, hoe meer ik onder de indruk raak van het potentieel van iO’, zegt Dirk van den Bosch, die in oktober is aangetreden als country director Nederland van blended agency iO. ‘Wat me meteen aansprak, is dat iO de volle breedte van digitale dienstverlening aanbiedt. Ik ben onder de indruk van de manier waarop verschillende culturen, bedrijfsprocessen en ideeën in korte tijd zijn samengebracht. Na meer dan dertig overnames in de afgelopen jaren, waaronder We Are You, Burst, Isaac, Entopic en GUC, heeft iO een sterke positie opgebouwd. De capabilities sluiten goed aan op wat de markt en onze klanten de komende jaren nodig hebben.’

Van den Bosch heeft ruime ervaring in de digitale sector, onder meer bij Lost Boys, en meer recent als ceo van Publicis One en managing partner van Newcraft. iO is niet het traditionele reclamebureau of digital agency, legt Van den Bosch uit. ‘Wij opereren op het snijvlak van de ontwikkeling van customer experience platforms, marketingprogramma’s en creativiteit. Dat geeft ons een ander profiel dan veel klassieke bureaus.’

Experience gap overbruggen

‘Vanuit mijn achtergrond bij Lost Boys en Publicis One heb ik veel affiniteit met de system integrator-kant van iO; het bouwen van grote, complexe platformen waarin data en security een belangrijke rol spelen. Die systemen moeten niet alleen werken, maar moeten ook een vloeiende en intuïtieve ervaring bieden. Dat noemen wij het overbruggen van de experience gap. Hier komt onze link met creativiteit naar voren, maar dan niet zoals reclamebureaus dat definiëren – voor ons draait creativiteit om merkbeleving, design en tools die klanten een seamless experience bieden.’

Creativiteit draait om klanten een ‘seamless experience’ bieden.”

‘We zetten in op het ontwikkelen van sterke klantervaringen en klantreizen vanuit de overtuiging “experience is everything”. Dat zorgt ervoor dat merken beter in staat zijn om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten te behouden en verder te groeien. Een goed voorbeeld is PostNL. We hebben hun kernprocessen geautomatiseerd en een ecosysteem gebouwd dat klanten een topervaring geeft bij het digitaal verzenden. Voor Feyenoord zijn we bezig om de passie en energie van De Kuip over te brengen in hun digital platform. En Signify hebben we niet alleen ondersteund bij de complete transformatie van hun look & feel, nieuwe content en een nieuwe identiteit, maar we zijn ook de wereldwijde partner voor de marketing op de eigen kanalen van Signify, zoals Philips Hue.’

-

Innovatie realiseren
De bureauwereld is volop in beweging, ziet Dirk van den Bosch. ‘Veel bureaus worstelen met vragen als: “Wat is ons bestaansrecht? Wat is een reclamebureau tegenwoordig? Wat is een mediabureau nog?” Rendementen lopen terug, en verandering vraagt om investeringen die voor kleinere bureaus vaak moeilijk te realiseren zijn. ‘Voor een bureau van 30 mensen is het een enorme uitdaging om mensen iets nieuws te laten ontwikkelen’, legt Van den Bosch uit. ‘Bij iO, met 900 mensen in Nederland en meer dan 2.000 internationaal, is die schaalbaarheid er wél. Daardoor kunnen we focusgebieden bepalen en innovatie realiseren, zoals op het gebied van AI. AI is bij ons onderdeel van het dagelijks werk.’

Hybride aanpak

Volgens Van den Bosch ligt de kracht van iO ook in de mensen en de unieke opzet van de campussen. ‘Onze campussen zijn meer dan alleen werkplekken. Het zijn gemeenschappen waar verbinding ontstaat, ondersteund door goede faciliteiten en een inspirerende sfeer. We organiseren trainingen, seminars en de iO Table talks. Er is ontbijt en lekkere lunch op de campussen, en we bieden sportfaciliteiten en sportklassen zoals yoga en bootcamps. Er zijn ook flexwerkplekken voor klanten. Dit concept komt uit de koker van onze CEO Pieter Janssens; het biedt een thuisbasis voor medewerkers maar ook voor onze opdrachtgevers.’

Onze kantoren – campussen – zijn een thuisbasis voor zowel medewerkers als opdrachtgevers.”

Deze opzet helpt iO om samen te werken aan samengestelde vragen vanuit de markt. ‘Wij bieden een samengesteld antwoord, met onze hybride aanpak als agency, consultancy en system integrator. Klanten vragen niet alleen meer om het ontwerpen en bouwen van een digitaal kanaal, website of app, maar bijvoorbeeld ook om het genereren van content en kwalitatieve bezoekers. Niet zelden gaat hier een strategiefase aan vooraf waarin we bepalen waar de kansen in de markt liggen en met welke propositie we die kansen voor onze opdrachtgever gaan verzilveren.’

‘Neem retail: vroeger draaide het vooral om waar je een winkel opende. Nu gaat het om e-commerce, nieuwe werkprocessen en complexe businessmodellen. In sectoren zoals automotive zie je vergelijkbare transformaties, bijvoorbeeld door veranderende wetgeving rond elektrisch rijden, en doordat mensen zelf hun auto kunnen importeren – daarvoor hebben ze geen dealer meer nodig. In veel industrieën is de keten onder druk komen te staan of in elk geval onderhevig aan verandering.’

De groeiende rol van technologie binnen marketing heeft ook impact op de zeggenschap van de CMO, stelt Van den Bosch. ‘De CMO en de CTO spelen daardoor gezamenlijk een steeds belangrijkere rol binnen organisaties. Dat waren voorheen aparte silo’s. Door de druk op commercie en op transformatie zie je dat bedrijven daar een slag op maken, en wij helpen ze daarbij.’

Flexibele werkvormen

Ook de flexibiliteit in samenwerkingsvormen is volgens Van den Bosch een belangrijke kracht van iO. ‘Vanuit ons deliverymodel bieden we alle smaken, met de teams in Nederland, samenwerking met collega’s in België, Zweden, Denemarken en Bulgarije, en hybride teams die naadloos integreren met de organisatie van de opdrachtgever.’

De kracht van iO zit niet alleen in hoe er wordt samengewerkt, maar ook in welke kennis er wordt samengebracht. Een goed voorbeeld is volgens Van den Bosch de samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond. ‘Waar we eerder verantwoordelijk waren voor hun contentstrategie en -productie, bouwen we nu ook hun digitale platformen, zoals hockey.nl. Dit laat zien hoe onze mensen samenwerken over disciplines heen. Het is deze kruisbestuiving van expertises waar klanten de meeste vruchten van plukken.’

Opdrachtgevers plukken de meeste vruchten van een kruisbestuiving van expertises.”

Focus op performance in 2025
Voor 2025 ligt de focus onverminderd op performance, blikt Van den Bosch vooruit. ‘In een tijd van geopolitieke spanningen en economische onzekerheid willen bedrijven precies weten wat elke geïnvesteerde euro oplevert. Bij iO zit dat resultaatgerichte denken al in ons DNA, maar we kunnen altijd scherper en beter.’

Daarnaast zal iO blijven inzetten op transformatie. ‘Wij zien verandering als een constante. Of het nu gaat om retail, automotive of andere sectoren, onze opdrachtgevers zoeken naar manieren om zich aan te passen. Wij helpen ze daarbij met technologie, marketing en creativiteit. Het draait om waarde toevoegen en relevante oplossingen bieden. Onze combinatie van disciplines en onze focus op samenwerking en kwaliteit zorgen ervoor dat we ook in een veranderende markt voorop blijven lopen.’

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
iO

iO is een blended agency. Wij blenden marketing, technologie en creativiteit. Omdat wij geloven dat je een ‘blend’ nodig hebt van verschillende expertises en talenten om de optimale klantenervaring te creëren. Om zo het merk en de business van onze klanten te versterken. Zo konden we sterke merken als Audi, Enexis, Efteling, Eneco, Phillips en Worldline al helpen groeien.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in