Overslaan en naar de inhoud gaan

Duits rapport: nieuwe cookieregels gaan media-industrie hard raken

Branchevereniging DDMA wil ook onafhankelijk onderzoek in de Nederlandse markt.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De nieuwe Europese ePrivacy Verordening die straks de Telecommunicatiewet en daarmee de huidige cookieregels vervangt, is een bedreiging voor uitgevers en media-eigenaren, staat in onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het Duitse Ministerie van Economische Zaken.

related partner content for mobile comes here


Met de voorgenomen wijziging in de cookieregels maakt de Europese Commissie (EC) een einde aan de cookiewall. Het ziet er naar uit dat de EC de toestemming voor het plaatsen van cookies via standaardinstellingen in browsers wil laten lopen. Het Duitse Ministerie van Economische Zaken heeft op basis van het voorstel dat er nu ligt een onderzoek laten uitvoeren naar de economische impact ervan.
 


 

 

De economische waarde van de Europese online advertentiemarkt wordt geschat op 23,5 miljard euro in 2020. Daarvan komt ruim 21,4 miljard voort uit gepersonaliseerde advertenties op basis van online gedrag.



Teruglopende inkomsten uit online advertenties


Uit het onderzoek komt naar voren dat de inkomsten uit online adverteren door de nieuwe ePrivacy Verordening enorm gaan teruglopen. In Duitsland zou dat op korte termijn gaan om 35 procent van de totale online advertentie-inkomsten. Op lange termijn is de ravage nog groter.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de inkomsten uit online adverteren door de nieuwe ePrivacy Verordening enorm gaan teruglopen. In Duitsland zou dat op korte termijn gaan om 35 procent van de totale online advertentie-inkomsten. Op lange termijn is de ravage nog groter.

Volgens DDMA bedreigt deze ontwikkeling het voortbestaan van organisaties die grotendeels afhankelijk zijn van deze inkomsten. Vooral mediabedrijven die hun content gratis aanbieden en hun omzet voornamelijk uit advertenties halen.



Oproep

DDMA roept staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer daarom op een onderzoek te doen naar de economische impact van de nieuwe Verordening op de Nederlandse markt.

 

DDMA-directeur

Diana Janssen: ‘We kunnen de Duitse cijfers niet één-op-één vertalen naar Nederland, maar de verwachting is dat de impact ook op het Nederlandse medialandschap groot zal zijn. Het is daarom belangrijk dat er ook in Nederland gedegen onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van de nieuwe ePrivacy Verordening; zeker waar het de toekomst van onze kwaliteitsjournalistiek betreft.’

: ‘We kunnen de Duitse cijfers niet één-op-één vertalen naar Nederland, maar de verwachting is dat de impact ook op het Nederlandse medialandschap groot zal zijn. Het is daarom belangrijk dat er ook in Nederland gedegen onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van de nieuwe ePrivacy Verordening; zeker waar het de toekomst van onze kwaliteitsjournalistiek betreft.’


Het Duitse rapport staat hier.

hier.

.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in