Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes Lions: Publicis doet niet meer mee met prijzenfestivals

Directeur Arthur Sadoun besluit dat Publicis-bureaus niet meer mogen inzenden voor festivals zoals Cannes Lions
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Arthur Sadoun is sinds drie weken president-CEO van Publicis Groupe en drukt nu al zijn stempel op het bedrijf. Om kosten te besparen doen Publicis-bureaus volgend jaar niet mee met prijzenfestivals.

related partner content for mobile comes here

Dat zei Sadoun in het Majestic Hotel tijdens het Cannes Lions Festival of Creativity. Bureaus mogen de komende tijd niet meer meedoen met awards of andere betaalde promotionele activiteiten. Dat geldt dus voor Cannes Lions, maar ook voor andere festivals zoals CES of SXSW. Dit besluit geldt vanaf 1 juli zonder uitzonderingen voor alle Publicis-bureaus. In Nederland horen bijvoorbeeld Publicis One, DigitasLBi en Starcom bij de groep.

Kosten moeten omlaag


Met deze maatregel wil Sadoun kosten besparen. Volgens Adweek moeten de kosten in 2018 met 2,5% omlaag. (Zie ook 'Wie kan Cannes nog betalen?')

moeten de kosten in 2018 met 2,5% omlaag. (Zie ook '

Wie kan Cannes nog betalen?')

')

Publicis is een van de grootste inzenders voor Cannes, na Omnicom (meeste inzendingen) en WPP. Adage schat dat Publicis Groupe meer dan 2,2 miljoen dollar besteedt aan alle prijzenfestivals, waarvan 25% besteed wordt aan Cannes Lions. En daar komen dan nog hotel-, reis- en feestkosten van de afgevaardigden in Cannes bij.

Kunstmatige intelligentie


Het geld dat Sadoun bespaart door niet naar festivals te gaan, zal hij besteden aan een intern hulpprogramma op basis van kunstmatige intelligentie. Dit programma heet Marcel en moet medewerkers wereldwijd helpen om slimmer (samen) te werken. In de video legt hij uit wat dit programma inhoudt.

Het geld dat Sadoun bespaart door niet naar festivals te gaan, zal hij besteden aan een intern hulpprogramma op basis van kunstmatige intelligentie. Dit programma heet Marcel en moet medewerkers wereldwijd helpen om slimmer (samen) te werken. In de video legt hij uit wat dit programma inhoudt.

Verrassing voor medewerkers


Uit rondvraag blijkt dat de meeste Publicis-medewerkers verrast zijn door de beslissing van Sadoun. Zij waren niet op de hoogte gebracht voor zijn aankondiging.

Uit rondvraag blijkt dat de meeste Publicis-medewerkers verrast zijn door de beslissing van Sadoun. Zij waren niet op de hoogte gebracht voor zijn aankondiging.

Ook klanten reageren verbaasd. Zij begrijpen dat Publicis kosten moet besparen, maar vinden het jammer dat het bedrijf niet meer meedoet met festivals als Cannes. Keith Weed van Unilever in Adage: 'Tijdens festivals als Cannes en CES ontmoeten we huidige en toekomstige partners. Jammer als Publicis daar niet meer bij is, maar het is hun eigen keuze. Steeds meer mensen vinden Cannes te groot, te druk, te complex en te duur. Ik hoop ook dat deze beslissing van Publicis de organisatie van Cannes aan het denken zet.'

Ook andere bureaus kijken kritisch naar de kosten van festivals, lees Wie kan Cannes betalen? (premium artikel)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in