Altijd iets om naar uit te kijken: de jaarlijkse verkiezing van De Naam van het Jaar door Namespotting. Een mooi en leuk initiatief. Een jury van - dit jaar – negen naam-specialisten kiest de 10 leukste, merkwaardigste en slimste merk- en bedrijfsnamen van het afgelopen jaar. In mijn herinnering levert dat altijd een mooie lijst op met aardige, creatieve en bruikbare vondsten.
Graag complimenteer ik de jury met hun nummer 1: Fairf voor duurzame verf lijkt mij een prachtig merk waar je ook in commercieel opzicht echt iets mee kunt. Een terechte winnaar. En nummer 2, BAKR voor een Marokkaanse bakker, mag er van mij ook wezen: een geestig vondst, kort, krachtig, beschrijvend en toch onderscheidend. Die doet het denk ik ook best goed in een gemiddelde winkelstraat.
Melig
Maar het lijkt er op of de jury na deze gouden en zilveren medaille maar eens stevig aan de gin tonic is gegaan. Wat volgt zijn eigenlijk alleen maar merken die bestaan uit melige woordspelingen of bijna kinderachtige verwijzingen naar de producten.
Bofkont voor mannenondergoed (nr. 8) mag je toch niet op de shortlist van de Naam van het Jaar zetten? En wie heeft in godsnaam Yogaatielekker (nr. 5) voor een Yoga-studio bedacht (en nog veel erger: hoe komt deze naam op de lijst Naam van Jaar?). Ik denk dat de borrel al stevig op gang was toen de jury besloot de slotenmaker met zijn merk Surelock Holmes op nummer 4 te plaatsen. En bij Onder de Knie (nr. 10) voor een pedicure riep de waard vermoedelijk ‘laatste ronde!!!’
Bij het lezen van deze ranking moet ik eerlijk gezegd vooral denken aan de lijst met de Slechtste Slogans van 2019, die Adformatie begin december publiceerde: Shop en kom tot jeselfie (nr. 2 Groupon), Je rijbewijs hale, doe je bij die kale (nr. 5 Rijschool Rayactie) en Keuzestress? Wij helpen je graag met een worst kaas scenario (nr. 7 Kaashuis Tromp), stuk voor stuk zinnen van het kaliber Yogaatielekker en Kleedvermaak (nr. 9, tweedehands kleding). Volgens mij moet de jury het volgend jaar ook tijdens de tweede helft nog even bij thee houden.
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Top-10 Naam van het Jaar 2019:
1-Fairf Duurzame verf
2-BAKR. Marokkaanse bakker
3-De Blokkenpiloot Lego-winkel
4-Surelock Homes Slotenmaker
5-Yogaatielekker Yoga
6-Mooie Boules Jeu de boules-foodhallen
7-De Vleesch Lobby Restaurant van Vegetarische Slager
8-Bofkont Ondergoed voor mannen
9-Kleedvermaak Tweedehands kleding
10-Onder de Knie Pedicure en voetverzorging
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Opvallend is overigens wel het commentaar van Floris Hulsmann van Namarama. Hij heeft kritiek op deze lijst, terwijl hij enige tijd terug hetzelfde fenomeen, inclusief 'lach-of-ik-schiet'-namen, onder #naamgezien van ons heeft gekopieerd. Ik zie als mede-initiatiefnemer van 'Namespotting Naam van het Jaar' als iets positiefs. Ook Hulsmann omarmt dit idee :)