De Volksbank, het overkoepelende bankmerk achter SNS, ASN Bank, Regiobank en BLG Wonen, kondigt een samenwerking met budgetinstituut Nibud aan. Het doel van de samenwerking is om vast te stellen wat een verantwoorde hypotheek is voor klanten. De Volksbank zegt op die manier een ‘eigentijdsere’ inschatting te willen maken van de maandlasten die een gezin kan dragen, waarbij een huishouden met één kostwinner niet langer de standaard is.
Vanaf woensdag wordt door de vier bankmerken van de Volksbank gekeken naar het Nibud Persoonlijk Budgetadvies bij hypotheekaanvragen. Dit hulpmiddel berekent per gezinssituatie de maandelijkse aflossingen en rentebetalingen voor een hypotheek die mogelijk zijn zonder dat al het geld opraakt.
Betere onderbouwing
Marinka van der Meer, bij de Volksbank eindverantwoordelijke voor de relatie met klanten, zegt dat de huidige standaardnorm uitgaat van een gezin met één kostwinner. ‘Dit is geen weerspiegeling van de huidige maatschappij. Met dit initiatief toetsen we bij maatwerkaanvragen op een eigentijdsere samenstelling van huishoudens, bijvoorbeeld een gezin bestaande uit tweeverdieners en twee kinderen, een alleenstaande of andere gezinssamenstellingen. We maken hierbij gebruik van de tool van het Nibud en kunnen daarmee beter onderbouwen of de hypotheek een verantwoorde keuze is.’
Lees ook:
Eind 2022 interviewde Adformatie Marinka van der Meer, chief customer officer bij de Volksbank, over het geheel eigen onderzoek van de Volksbank om klanttevredenheid te onderzoeken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!