Erik Wiese (Blauw Gras) en journalist Elger van der Wel gaan in #PRAATMETME #7 in gesprek met Martin de Boer, directeur marketing bij Corendon Hotels & Resorts. Corendon bevindt als reisorganisatie in het coronatijdperk natuurlijk in het epicentrum van waar de klappen vallen. Wat is de visie van De Boer nu op het merk en hoe beweegt Corendon zich in deze onwerkelijke tijd? Het overkoepelende thema van het gesprek is ‘de groeiende interactie tussen mens en merk.’ Wiese en Van der Wel achterhalen het aan de hand van drie stellingen waarop Instagram-volgers van Adformatie en Blauw Gras hebben gestemd afgelopen periode.
Van der Wel: ‘Spannende stelling, dat betekent ook extra geld erin stoppen.’
De Boer: ‘Ik denk dat dat absoluut noodzakelijk is. Wat we altijd als als uitgangspunt nemen, ook in marketing, is dat we top of mind willen blijven. Het continu zaadjes planten. Rijd je naar de sportschool dan zie je in een bushokje Corendon. Op het moment dat je de radio aanzet op 538, hoor je Corendon. Thuis tv, je ziet Corendon. Tot het moment dat er besloten moet worden over de vakantie dan moet gedacht worden: dat is Corendon. Ik denk dat dat heel belangrijk is. We blijven nog steeds adverteren. Wel in mindere mate. Tv is nog steeds prijzig. Soms adverteer je nu en dan is het land op oranje. Dat is vooral wat het ons nu moeilijk maakt. We hebben afgelopen periode veel geadverteerd voor Griekenland en nu is dat land weer oranje... Maar uiteindelijk moet je onder de aandacht blijven.’
De Boer: ‘Exact. Normaal tussen half december en half februari boekt heel Nederland de zomervakantie. De vrouwen willen dan een vinkje kunnen zetten bij de vakantie. Daar is normaal al onze marketing op ingericht.’
De Boer: ‘Ja, bizar, en wij werken daar natuurlijk aan mee met vroegboekkortingen vanaf half december. Vooral rondom de Kerstperiode komt iedereen bij elkaar met familie en dan moet dat vinkje al gezet zijn. ‘We zitten daar weer in dat plaatsje want Erik zit er ook en Marloes zit er ook. We zitten allemaal weer in hetzelfde hotel.’ Je ziet dat mensen van die zekerheid willen. Er wordt ontzettend veel geboekt in die periode en dan komt er een voorjaarsvakantie voor boekingen en dan krijg je de last minute. Dat is een copy-paste elk jaar en dit jaar was alles anders… Ook de aankomende jaren en zeker de aankomende maanden gaat het allemaal ook anders worden.’
Lees ook: Martin de Boer (Corendon): 'We zitten in een enorme spagaat'
De Boer: ‘Ja, en dit hebben we in anderhalve week neergezet. We bedachten dit omdat veel hotels die in Nederland normaal bijna volledig bezet zijn met de zakelijke reiziger praktisch leeg stonden. En door de digitale mogelijkheden ziet het er niet naar uit dat het zakelijke reizen weer op gang gaat komen. Dus we moesten wat anders met die hotels.
Dan Costa Hollanda onder aanvoering van onze oprichter, want veel Nederlanders moeten in Nederland blijven… Laten we een all inclusive concept in de markt zetten en dan in Amsterdam. Dus een hotel omgebouwd, zwembad aangepast. Alles volgens coronarichtlijnen, strandtent in het concept gepast. Dus iedereen die in het hotel verbleef mocht ook gratis naar de strandtent in Zandvoort. Dat was eigenlijk al het succes, want als je normaal een dag naar het strand gaat dan ben je al meer kwijt dan dat je bij ons kwijt bent aan een all inclusive-belevenis. Dus mensen werden met shuttlebusjes naar het strand gebracht en het was een enorm succes.’
De Boer: ‘Ja dat is waar we nu voor staan. We zijn nog niet door de coronacrisis heen en de vakantieperiode is voorbij. Nu komt een moeilijke periode want het is de tijd van de 55-plusser, maar de strandtenten zitten zometeen dicht.’
De Boer: ‘Bij ons is het ook moeilijk, ook al zijn wij wendbaarder en toch zijn wij natuurlijk ook even op de handrem gaan staan. We konden niet onbeperkt adverteren. Niet op Google, niet offline. We konden naar een aantal bestemmingen ook niet vliegen. Wij hebben wel een eigenaar die er elke dag als eerste is en tot het laatste blijft en die zegt: ‘We moeten iets anders, hoe gaan we dit oplossen?’ We komen dan bij elkaar. We bedenken een idee en dan gaan we dat gewoon doen, dat kost niet urenlang vergaderen. We gaan hiervoor! Campagne erop en rammen. Zo ging het ook met Costa Holanda. Succesvol.
We willen continu top of mind blijven. Dat moet op niveau blijven, en hiervoor hebben we verschillende initiatieven bedacht want als het kan wil de Nederlander altijd wel reizen en dan moet die aan ons denken. Ik zie dat veel marketeers op dit moment in een winterslaap gevallen zijn en dat is funest. Je moet onder de aandacht blijven. Blijf dingen doen. Ik denk dan ook dat het merendeel van de stemmers het met de stelling eens is.'
Uitslag Stelling 1.
Stelling 1: Investeren in je merk is key in tijden van crisis, zeker voor een vakantieaanbieder.
83% procent van de stemmers is het hiermee eens.
Luister naar de hele podcast voor de uitslag van de andere stellingen:
-
Stelling 2: Social media is het meest impactvolle kanaal bij het boeken van een vakantie.
-
Stelling 3: De reisbranche is dé plek om nieuwe technologische interactiemogelijkheden te testen en toe te passen.
Luister de podcast:
Over #PRAATMETME
Waar zijn merken anno 2020 eigenlijk nog zonder social media? Maandelijks gaan Erik Wiese (Blauw Gras) en journalist Elger van der Wel hierover in gesprek met toonaangevende marketeers. De Instagram-volgers van Adformatie en Blauw Gras praten mee door te stemmen op de stellingen en vragen te stellen aan de hoofdgast.
De podcast – een initiatief van Blauw Gras in samenwerking met Adformatie en LAB-3 - is te beluisteren via Spotify, Soundcloud en iTunes.
Luister ook de posdcast met Joanny Lijbers (Unilever): ‘Ik vind het de plicht van de marketeer om een verhaal te vertellen dat boeiend is’