Samsung krijgt miljoenenboete, dwong met ‘advies’ hogere tv-prijzen af

Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt elektronicagigant een boete op van ruim 39 miljoen euro

Samsung tv's
Shutterstock

De Autoriteit Consument & Markt heeft Samsung een boete opgelegd van ruim 39 miljoen euro voor ongeoorloofde beïnvloeding van de prijzen van televisies.

Volgens de ACM zorgde Samsung met ‘adviezen’ dat detailhandelaren hun prijzen verhoogden naar de door Samsung gewenste marktprijs. De webwinkels volgden Samsung hierin omdat dit als spin in het web ook andere detailhandelaren consequent aansprak als zij te lage prijzen hanteerden.  

Samsung wist dat zij detailhandelaren niet kon verplichten hun prijzen te verhogen. Medewerkers gebruikten daarom de term ‘advies’. In realiteit was dit niet individueel en vrijblijvend. De gedragingen van Samsung verstoorden de concurrentie op detailhandelsniveau en leidden tot hogere prijzen voor consumenten, stelt ACM.

Samsung hanteerde deze praktijken vijf jaar lang, van 2013 tot en met 2018.Het gaat in totaal om zeven webwinkels,

Done, over 15 min zichtbaar

Samsung monitorde via zogenaamde webcrawlers de online-verkoopprijzen van detailhandelaren. Als het elektronicaconcern zag dat prijzen onder de door haar gewenste marktprijs lag, spoorde Samsung de detailhandelaren aan hun prijs te verhogen.

Uit bij WhatsApp- en e-mailberichten die de ACM bij bedrijfsbezoeken aantrof is blijkt dat Samsung daarbij vaak liet weten dat zij ook andere detailhandelaren had aangespoord of zou \aansporen: 'alle andere partner partijen zijn geadviseerd'.

Detailhandelaren lieten Samsung in reactie daarop weten de prijs te verhogen: 'Done, over 15 min zichtbaar'.

Klagende detailhandelaren

Omgekeerd vroegen de detailhandelaren Samsung ook om concurrerende detailhandelaren aan te spreken als die te lage prijzen hanteerden. Vaak gebeurde dat in de vorm van een schermafbeelding. Samsung kwam regelmatig in actie na deze klachten op en informeerde de klagende detailhandelaar daarover: 'Geadviseerd' of: 'Pff. Ga er weer achteraan'.

Doordat Samsung de detailhandelaren over en weer informeerde, wisten ze dat zij zichzelf niet uit de markt zouden prijzen als zij de prijs van Samsung zouden volgen. Hiermee greep Samsung op ongeoorloofde wijze direct in op de concurrentie tussen de detailhandelaren.

Nieuwe televisiemodellen dalen snel in prijs nadat zij op de markt komen. Samsung probeerde dit tegen te gaan door de prijzen met detailhandelaren af te stemmen. Via deze prijsafstemming beschermde Samsung haar eigen marges en de marges van de detailhandelaren ten nadele van de consument.

ACM komt met campagne

Om leveranciers en detailhandelaren te waarschuwen voor verboden verticale prijsafspraken start de ACM een campagne. De ACM legt marktpartijen daarin uit aan welke regels zij zich moeten houden.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie