Deze week was Els Dijkhuizen, Marketing Directeur Heineken Nederland, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Els over haar week: 'Ik vind het inspirerend als creativiteit de grenzen opzoekt van wat is. Om met Albert Einstein te spreken: ‘Once we know our limits, we go beyond them’.'
Hier haar 5 pic(k)s:
1. Reclame raden!
'Toen ik jong was reclame raden mijn favoriete spelletje tijdens het televisie kijken. Ik ging nooit naar de toilet, reclames kijken was onderdeel van al het leuks van wat er op TV te zien was. Heel eerlijk waren de reclames toen anders, in mijn herinnering minder commercieel, maar korte 30-60 seconden verhaaltjes met het merk aan het einde. Daarom was het ook zo leuk om te raden, van wie zou het zijn?
De iconische merken hadden vaak de mooiste reclames, met goede acteurs, goede muziek, lekker non-lineaire storytelling. Tegenwoordig zijn de regels veranderd, merk in de eerste seconde, simpeler verhaallijnen en soms puur gericht op verkoop. Uitzonderingen bevestigen de regel, maar ik word minder geïnspireerd bij reclameblokken dan vroeger moet ik bekennen. Ik houd van de oude communicatie-stijl die wij zelf met onze merken nog steeds proberen vast te houden en met ons gelukkig nog een paar.
Dat een verhaal wat langer mag zijn dan 15 seconden waarbij je de kijker verrast, waarbij je de consument in het hart raakt. Een verhaal dat niet alleen op TV wordt gedeeld, maar ook in andere formats op social en YouTube. Ooit werd tijdens het reclame raden mijn hart geraakt, ik werd verliefd op advertising, op storytelling en stiekem ook een beetje op Heineken. Grenzeloos in creativiteit en ambitie. Nederlands trots, maar groter dan dat, een werelds bier, zelfs op de maan: what a wonderful world!'
2. ‘If I create from the heart almost anything is possible, if from the head almost nothing’ ~ Marc Chagall
'Met mijn ouders op vakantie gaan, was niet alleen maar aan het strand en in de zon liggen. Al op jonge leeftijd werd ik blootgesteld aan de wereld van musea. Mijn favoriete museum was het museum in Saint-Paul-de-Vence. Saint-Paul-de-Vence is een heerlijk pittoresk en mooi plaatsje om doorheen te lopen en op een terrasje te zitten. Ook staat hier het prachtige museum Fondation Maeght. Hier slenterde ik doorheen aan de hand van mijn vader en zag een veelzijdigheid aan stijlen en kleuren die ik niet eerder gezien had. Daar hingen onder andere schilderijen van Chagall, die een groot deel van zijn leven in dit dorp heeft gewoond. Schilderijen met een vernieuwd perspectief, een wereld met mensen maar in fantasielandschappen, met zingende kleuren en vliegende violen. De schilderijen van Chagall gaan over liefde en expressie en dat voel je als je er naar kijkt, het raakt je recht in je hart. Ook heeft het museum een prachtige beeldentuin waar je door de beelden van Miró en de magere beelden van Alberto Giacometti heen slentert met je hoofd letterlijk in de zon en figuurlijk in de wolken.
Een paar jaar geleden was ik in Parijs, en ben ik bij het Atelier des Lumières langsgegaan: een 3D kunstvoorstelling met in de hoofdrol destijds onze eigen van Gogh schilderijen (zie hieronder, onder het schilderij van Chagall, red.). Een hele andere belevenis van kunst, waarbij je letterlijk ondergedompeld wordt in de oude schilderijen die op een geheel nieuwe wijze in combinatie met muziek getoond worden. Oude schilderijen, maar dan op een vernieuwende wijze. Momenteel is er een tentoonstelling met Chagall, waar ik graag naartoe wil om mij weer te laten verdrinken in kleur en energie en liefde. Is het kunst? Is het entertainment? Eén ding weet ik zeker: het is betoverend.'
3. ‘I want my MTV’- 'Videoclips geven mij een goed idee van wat er relevant is'
'MTV & videoclips, een combinatie van nieuw denken, nieuw kijken en vernieuwend horen. Sinds jonge leeftijd kijk ik veel videoclips, because I want my MTV! Videoclips zijn inspirerend, want hier laten de artiesten zien wat ze willen en voelen bij een nummer. Musici worden niet geremd door grenzen of door regels, zij doen het gewoon. Zij laten de daarmee vaak laatste trends zien, op het gebied van mode, maar ook op het gebied van cameragebruik en belichting. Zij geven mij een goed idee van wat er relevant is, waar de vernieuwing vandaan komt en de trends die gaan komen.
Videoclips is het speelveld van grote artiesten, nieuwe talenten en vaak jonge startende regisseurs. Artiesten proberen de grenzen op te rekken door eroverheen te gaan. De ene keer vanuit het perspectief, de andere keer in de techniek en soms vanuit het verhaal. Ondanks dat de grenzen van alcoholreclames veel strakker gedefinieerd zijn dan [de 'regels'] van clips voor artiesten, moet je toch altijd op zoek blijven naar vernieuwing en innovatie om mensen te blijven inspireren.
Hieronder een greep videoclips die dat in mijn ogen doen:
Billie Eilish, Therefore I Am, 2020
Naughty Boy ft. Beyoncé and Arrow Benjamin, Runnin' (Lose It All), 2015
4. Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan ~ Loesje
'Heel trots ben ik om de eerste vrouwelijke Marketing Directeur van Heineken te zijn. Tuurlijk gender makes no difference, maar waar anders dan in Nederland kan een vrouw leiding geven in de wereld van bier? Hier!
Ik ben trots op Nederland, emancipatie zit in ons bloed, het zit in ons verwerkt. Mijn moeder heeft mij altijd meegegeven dat ik mij moet blijven ontwikkelen, en dat de mogelijkheden onbeperkt kunnen zijn als ik er vol voor ga - en ze had gelijk. Op mijn 31ste ben ik moeder geworden en ik ben altijd door blijven werken, eerst parttime en nu weer fulltime. De afgelopen jaren heb ik hard gewerkt en vol genoten: als klasse-ouder, manager van het voetbalteam en de halve wereld rondreizen voor shoots. De grenzen van hoe het moet, de manier waarop je carrière maakt, zijn aan het vervagen en die worden alleen maar verder opgerekt.
Ook in reclame vervagen de grenzen. Dingen die vroeger niet voor mogelijk gehouden werden, zijn nu de meest krachtige statements en meest inspirerende uitingen. Hierbij denk ik aan vernieuwde merken als Gucci, Nike en Porsche, die modellen gebruiken die voorheen nooit zo in de spotlight zouden staan. En Hunkemöller verandert bijvoorbeeld ons beeld van de perfecte vrouw met super-sexy full size models in lingerie. Of neem de fantastische campagne van de Superhumans deed iedereen op een andere manier kijken naar de paralympisch atleten in Londen. Ik hoop dat de wereld zich nog meer en veel verder zal ontwikkelen en dat advertising daar een actieve bijdrage aan blijft leveren.'
Gucci, Ellie Goldstein is the pioneer for models with Down’s Syndrome, 2020
Nike, The Toughest Athletes (on motherhood), 2021
5. ‘For those determined to fly, having no wings is just a little detail' ~ Princess Sassy Pants & Co
'En toen kwam Covid, Corona veranderde alles. Voor iedereen. Waar ik altijd had gedacht mijn hele leven in vrijheid door te brengen, was er opeens een lockdown en een avondklok. Waar ik altijd enorm kan genieten van socialen contacten werd alles plots beperkt door de anti-sociale regelgeving die nodig is om het virus in te dammen. Dit zwartwit beeld, gemaakt door Code d’Azur voor Artis, lijkt een beeld uit de geschiedenis, maar is pas net gemaakt. Deze foto in een leeg en gesloten Artis met twee reigers op de Pelikanenbrug doet mij denken aan een oud-Nederlands nummer ‘Over de muur’ https://www.youtube.com/watch?v=I7CtI6LKgaY, want de reigers konden wel naar binnen, de reigers van Amsterdam zijn niet gebonden aan de regels. Zij vliegen gewoon over het hek, en gaan waar zij naar toe willen gaan. Het enige moment in mijn leven dat ik een misschien best een reiger wilde zijn.
Toch voel ik mij, ondanks alle regels, altijd vrij. Want ook binnen de regels was er nog veel mogelijk zolang je maar creatief blijft. Een biertje op het bankje langs de Amstel, op vakantie in eigen land en het oppakken van een nieuwe hobby. Als je wilt, kun je altijd vliegen. Desalniettemin kijk ik ontzettend uit naar het moment dat we weer mogen, het moment dat het weer veilig is voor iédereen om te gaan en staan waar we willen. Om de kroeg in te gaan om een bier te drinken met je vrienden, en met onbekende bekenden.
Ik kijk, kortom, uit naar de dag dat alles weer mag, naar de ongeremdheid van het leven. Op zoek naar de grenzen van mijn eigen leven.'
Komende week is Gwenda van Vliet, CMO G-Star Raw, curator van #RPOTDFAW.