Wat je moet weten voor online kwalitatief onderzoek!
Voorlopig is online de standaard voor veel communicatie. Dat geldt dus ook voor online kwalitatief consumentenonderzoek. We krijgen veel vragen van onze klanten hoe dit nu in de praktijk werkt. Hieronder punten om op te letten zodat je het meeste uit jouw online onderzoek haalt.
Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk:
-
Pre-check respondenten:
spreek af dat alle respondenten vooraf een testmoment gedaan moeten hebben, zodat je zeker weet dat linkjes, internetverbindingen, laptops, camera’s en microfoons werken. Zo voorkom je dat het eerste deel van het gesprek verloren gaat door ‘digitaal gerommel’ waardoor misschien niet alle vragen die je hebt beantwoord worden. -
Pre-check materiaal:
materiaal op tijd aanleveren is altijd lastig, maar bij online onderzoek is tijdig aanleveren extra belangrijk. Niks zo knullig als linkjes naar commercials die niet werken en concepten die niet goed leesbaar zijn. En bovendien zonde van de gesprekstijd en de kwaliteit van de reacties!
-
Pre-task:
spreek af dat respondenten vooraf een voorbereidende opdracht krijgen, waarin ze bijvoorbeeld concepten al beoordelen of middels foto’s gebruiksmomenten vastleggen. Zo komen ze al een beetje in het onderwerp en kan de onderzoeker tijdens gesprekken sneller to the point komen.
Size matters:
-
Hou het kort:
net als online meetings, zijn online onderzoeksgesprekken intensief. Met 1 uur voor een individueel gesprek en 2 uur voor een groepsgesprek zijn respondenten vaak wel door hun energie heen. Geeft niks, want als je de voorbereiding goed gedaan hebt, dan heb je voldoende tijd om alles te bespreken. -
Hou het klein:
natuurlijk kun je online ook 6 of 8 deelnemers uitnodigen voor een groepsgesprek. Het is alleen zonde van kosten voor rekrutering en incentives. Met 4 mensen kun je een gesprek hebben waar iedereen goede input kan leveren. Wil je er toch meer spreken, dan kun je beter een groep extra doen!
Meekijken moet:
Natuurlijk wil je graag meekijken, maar vooral ook met collega’s en je bureau kunnen sparren over de output van een gesprek!
-
Flip the room:
consumenten online en jullie kijken met een (beperkte) groep collega’s mee naar e online gesprekken vanuit een creatieve ruimte bij je onderzoeksbureau of op kantoor. Dan kun je sparren, zonder dat er onnodig veel reisbewegingen gemaakt worden door respondenten. -
Teams up:
zet een Teams meeting op waarin je via ‘scherm delen’ via je onderzoeksbureau meekijkt met de gesprekken de online chatfunctie gebruikt om met elkaar te sparren. -
Mural mee:
zorg dat je onderzoeksbureau via Mural of een andere creatieve onlinetool jullie input en vragen uit de gesprekken ophaalt. Zo maak je op een leuke manier al eerste analyses, die makkelijk deelbaar zijn en handig aan te vullen zijn na het volgende gesprek.
Wat ons betreft is de online setting voor in ieder geval de meeste individuele gesprekken blijvend! Behalve als je echt iets moet proeven, prototypes moet uitproberen, dan is het lastig. Maar wij vinden online voor individuele gesprekken echt een winnend idee! Want bij elk gesprek krijg je nu een inkijkje in de leefwereld van de respondent. De gesprekken hebben een informeler karakter en er doen nu ook mensen uit Groningen, Zeeland en Limburg met onderzoek mee!
Bij het ontstaan van ons bureau Beautiful Lives, nu 15 jaar geleden, hebben we etnografisch onderzoek en de vertaling ervan naar concrete, strategische oplossingen voor klanten op de kaart gezet. Ons credo luidt: ‘If you don’t understand people, you don’t understand business’. En nog steeds is dat waar we voor staan: solide inzichten op basis van vernieuwende digitale en klassieke onderzoeksmethoden, zowel op de Nederlandse markt als daarbuiten. Meer weten over online onderzoek? Neem contact op met Gaby Siera voor een verkennend gesprek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!