Mark Zuckerberg, ceo Facebook, kondigde gisteren een naamsverandering aan van Facebook: Meta. Het betreft het overkoepelende merk, waaronder ook Whatsapp en Instagram vallen. Het sociale netwerk zelf blijft Facebook heten. Als reden voor de naamsverandering geeft Zuckerberg aan dat de Metaverse de toekomst is.
Bovendien is de naam Facebook te beperkt voor de breedte van het technologieconcern. Zuckerberg: 'Op dit moment is ons merk zo nauw verbonden met één product dat het onmogelijk alles kan vertegenwoordigen wat we vandaag doen, laat staan in de toekomst.'
Facebook stelt te hebben gekozen voor 'Meta' omdat het 'verder' kan betekenen en een toekomst uidrukt 'voorbij de beperkingen van schermen, de grenzen van afstand en zelfs fysica'.
Negatief in het nieuws
Facebook kwam onlangs negatief in het nieuws door uitgelekte documenten en een getuigenis van klokkenluider Frances Haugen. Volgens critici is de ware reden voor de naamswijziging dat Facebook de aandacht wil afleiden van de misstanden en reputatieschade voorkomen.
Ambitie
Zuckerberg spreekt de ambitie uit om een miljard mensen met elkaar te verbinden in de 3d-metawereld waar onder andere AR, VR, games en winkels samenkomen. Meta staat volgens de ceo dan ook voor ‘verdergaan’. Facebook kondigde eerder aan miljarden in de ontwikkeling te steken van zijn Metaverse.
Lees ook:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!