Het Amerikaanse merk Crocs heeft deze week een limited edition paar cowboylaarzen ter waarde van 120 dollar op de markt gebracht in de VS.
Deze zwarte, glimmende laarzen – gemaakt van het kenmerkende rubberachtige materiaal – hebben een metallic kleur en draaiende sporen (yeehaw!!!) op de achterkant.
Het zijn misschien wel de lelijkste schoenen tot nu toe. Dat is des te beter voor Crocs, want de ontwerpers proberen klanten te shockeren met lelijke schoenen, waarmee ze het debat tussen de liefhebbers en haters van het merk alleen maar verder lijken aan te willen aanwakkeren.
'Ons doel is niet om ervoor te zorgen dat de haters van het merk gaan houden', vertelde Andrew Rees, ceo van Crocs, in 2019 aan Business Insider op het hoogtepunt van de 'ugly-fashion'-beweging.
'Het doel is om die extrinsieke spanning uit te buiten. Het creëert nieuwe kansen, het creëert PR, het creëert media-aandacht, het creëert interesse van modefans. Het creëert iets dat een fortuin zou kosten als je het op een andere manier zou willen kopen', aldus Rees.
Brand power ugly
De strategie lijkt te werken. Crocs' veelbesproken samenwerkingen met merken als fastfoodketen KFC en modemerk Balenciaga hebben veel publiciteit gegenereerd. In combinatie met een opkomende behoefte aan comfortabele kleding tijdens de coronapandemie, en het feit dat Gen Z niet genoeg kan krijgen van Crocs, heeft dit ervoor gezorgd dat de verkoop de afgelopen jaren explosief is gestegen.
Hoewel comfort een kernonderdeel is van het bedrijfsmodel, is het lelijke ontwerp de sleutel. Het bedrijf bevestigde dat deze maand in een interview met The New York Times. 'We houden ervan dingen te creëren waarvan niemand denkt dat we dat kunnen', zei hoofd marketing Heidi Cooley van Crocs.
Meer bij Business Insider.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!