PostNL is marktleider, maar verre van alleen. Naast bestaande concurrenten als DHL, DPD, UPS, GLS en Fedex, betreden steeds meer nieuwe spelers de markt, zoals Budbee, Trunkrs, Homerr en Red je pakketje. Nog maar te zwijgen van flitsbezorgers zoals Gorillas, Getir en Flink, die concurreren met PostNL food fulfilment. Het merkonderscheid wordt kortom steeds belangrijker dan vroeger. Wat zijn die onderscheidende kenmerken van PostNL? Op welke manier denkt het merk toegevoegde waarde te kunnen bieden?
In de zeventiende aflevering van CMO Studio, de video- en podcastrubriek over marketing van Adformatie, bespreken we met Maryam Boonstra, Manager Marketing en Channels bij PostNL, de actualiteit van het marketingvak, gaan we in op het laatste marketing- en merknieuws van PostNL én roept ze ‘De Winnaar van de Week’ uit. Daarna gaat ze dieper in op de marketingstrategie van PostNL.
Bekijk de aflevering hieronder, of beluister hem als podcast via je favoriete podcast-app. (Te beluisteren via Spotify, Apple Podcast en Google Podcast.)
(Meer uitgebreide thema-agenda onder de video.)
Thema’s in deze aflevering van CMO Studio:
Cosmeticabedrijf Lush trekt zich terug van Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden. Ook iets voor PostNL?
BVA zet zijn handtekening onder SER Charter Diversiteit en zich op die manier in te zetten voor meer diversiteit en inclusie in marketing. Papieren tijger-alarm?
Black Friday is ook dit jaar weer compleet gekkenhuis voor PostNL. Welke verbeteringen heeft de pakketbezorger doorgevoerd naar aanleiding van learnings van de BF-drukte in voorgaande jaren?
PostNL liet recent een onderzoek uitvoeren naar de kracht van direct mail, uiteraard bedoeld om (via een whitepaper) adverteerders te overtuigen. Is dat nodig?
Winnaar van de week.
De groeispurt voor pakketten heeft PostNL voor een goed deel in de schoot geworpen gekregen. Wat gaat Boonstra doen om de groei vast te houden?
De concurrentie van PostNL is inmiddels een veelkoppig monster. De marktleider wordt onder meer op prijs aangevallen. Gaat Boonstra daarin mee?
De marketingwijsheid van de week.
Terugkijken
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio ontvangt binnenkort Brenda Smith (A.S. Watson) en Els Dijkhuizen (Heineken Nederland)
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day op 17 mei 2022.
House of Executives
De CMO Community maakt onderdeel uit van House of Executives. Dat is een label van Sijthoff Media dat gespecialiseerd is in het opbouwen en onderhouden van boardroom-netwerken voor CFO, CHRO, CIO, CMO en M&A. House of Executives ontplooit activiteiten voor C-level-executives uit het bedrijfsleven en de overheid in Nederland en België.