Bierbrouwer Grolsch en supermarkt Lidl hebben hun strijd over de merken Kornuit en Kordaat gestaakt. De zaak is geschikt. In 2019 oordeelde de rechtbank in Den Haag nog dat het publiek de biermerken niet zou verwarren. Grolsch ging in beroep, maar dat is nu van de baan. Fijn voor beide partijen, maar jammer voor al die weddenschappen die wij op kantoor afsloten.
Kordaat
Als er één kwestie is die het afgelopen jaar voor verdeeldheid onder merkenspecialisten zorgde dan was het de ruzie tussen Kornuit en Kordaat. Natuurlijk had de rechtbank gelijk dat die woorden voor geen meter lijken, zo betoogden de Kordaat-fans. Die ‘nui’- en ‘daa’-klank zorgt toch voor het verschil. Bovendien hebben de woorden een verschillende betekenis.
Kornuit
Wat een onzin, betoogde het Kornuit-publiek. Bij merkinbreuk is met name de eerste lettergreep van belang en die is hier identiek. En luister eens naar die klemtoon en dat ritme: Kor-núit en Kor-dáát. Dat verschil hoor je toch niet meer in de kroeg? Een enkeling beweerde zelfs dat hij af en toe per ongeluk over Korduit en Kornaat sprak.
Beide beginnen met Kor en hebben hetzelfde ritme!
Schikking geheim
Maar los van wie er gelijk heeft, zou je natuurlijk heel graag eens horen wat er nu precies tussen partijen afgesproken is. Wie heeft wat gekregen, wie heeft op welk punt water bij de wijn gedaan? Schikken is toch een beetje geven en nemen. We zullen het helaas nooit weten, want dit soort zaken is natuurlijk strikt geheim.
Bovenliggend
Toch was er op Nu.nl wel iets van commentaar te lezen. Grolsch spreekt over ‘de strijdbijl begraven’. Dat klinkt vredelievend en harmonisch, maar waar zit jullie voordeel? Bij Lidl klinkt toch meer overwinning door. ‘Kordaat blijft sowieso wél in de schappen liggen’, aldus Lidl, met de nadruk op ‘wél’. Tel daar bij op de geïntensiveerde en bijna schreeuwende Kordaat-commercials van Lidl van de laatste weken en dan krijg je toch het gevoel dat Lidl de bovenliggende partij is.
Kordaat met mondkapje
Op kantoor in onze lunchkamer staat een pot met flink wat euro’s. Wie de zaak bij het Hof goed had voorspeld, zou meedelen in de winst. Maar ja, wat nu? Het zal wel een gewone kantoorborrel worden. Het is niet uit te sluiten dat de gemoederen daar dan weer flink oplopen, want ik heb ontdekt dat achter een mondkapje de gelijkenis tussen Kornuit en Kordaat een stuk groter wordt. Zou de rechter in deze nieuwe tijd bij de beoordeling van een merkinbreuk niet ook de vraag moeten meenemen: hoe klinkt het merk achter het mondkapje?
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!