KNGF Geleidehonden lanceert de derde commercial volgens de strategie van het eerder gepresenteerde merkthema ‘KNGF opent werelden’. In lijn met de vorige commercials legt de non-profit organisatie de focus op de impact die een hulphond heeft op het leven van een cliënt met een beperking: de wereld openen.
De merkstrategie is ontwikkeld door Selmore en de VIM Group. De derde commercial, met de titel De wereld van Leah, is inmiddels genomineerd voor een Gouden Loekie. De eerdere commercials in reeks waren: ‘De wereld van Rose’ en De wereld van Roland’.
De commercial 'De wereld van Leah' - KNGF
Verschillende werelden
KNGF legt uit dat ‘werelden’ in elk verhaal verschillend van betekenis kan zijn. ‘Het kan gaan om hele concrete werelden, zoals een sportclub of restaurant. Maar ook abstracter, zoals het uitoefenen van een hobby of beroep, het hebben van een relatie of überhaupt zelfstandig naar buiten kunnen gaan.’
Het verhaal van Leah gaat over een blind meisje dat dankzij haar hond uit een sociaal isolement wist te komen. De toelichting die KNGF hierbij geeft is dat het voor mensen met een visuele beperking soms als een enorme opgave voelt om die stap naar de buitenwereld te maken: ‘een blindengeleidehond brengt hier verandering in.’
De eerste commercial: De wereld van Rose
Impact ook figuurlijk
Monique Velten, corporate communicatie & merkmanagement bij KNGF Geleidehonden zegt dat het campagne-idee precies laat zien wát de impact van de honden is op de levens van de cliënten.
'Een blindengeleidehond neemt drempels weg. Letterlijk natuurlijk, door zijn blinde baas tijdig op stoepranden en obstakels te wijzen en een veilig alternatief te vinden. Maar vooral ook figuurlijk: deze hulphond maakt de stap naar buiten kleiner.’ Volgens Velten maakt de commercial dit duidelijk voor mensen met én zonder beperking.
De tweede commercial: De wereld van Roland
Waargebeurde verhalen
Jakko Achterberg, creative partner Selmore, voegt daaraan toe dat de campagne waargebeurde verhalen uitbeeldt van mensen met een beperking. ‘Of het nu gaat om een lichamelijke handicap, een visuele handicap of mensen met PTSS.’ De verschillende verhalen zijn terug te zien en te lezen op de website, op social en op tv.
Animatie
In alle films wordt gebruik gemaakt van animatie, dat helpt volgens de ontwikkelaars om de kijker ‘optimaal mee te nemen in de leefwereld van de hoofdpersoon’. De commercials zijn gemaakt door animatiestudio Colorbleed. SoundCircus was verantwoordelijk voor het geluid en het muziekduo Haevn componeerde de muziek met bijpassende tekst.
Lees ook: Jort Kelder verpersoonlijking van het oude geld in nieuwe Lotto-campagne