IKEA, wie is er niet groot mee geworden? Ook ik heb een speciale band met het merk. Wat het me door de jaren heen alleen al aan eigenwaarde heeft opgeleverd. Dat magische gevoel dat je ervaart, als je na uren knutselen een IKEA product eigenhandig in elkaar hebt gezet?
Maar goed, IKEA blijft natuurlijk wel massaproductie en verre van persoonlijk. Ogenschijnlijk geïnspireerd door het El Hema concept werd dan ook Platform21 = Hacking IKEA opgezet. Platform21 is 'een platform voor mensen die nieuwsgierig zijn naar de toekomst'. Continu op zoek naar wat mogelijk is, wat er gaat veranderen en waar de spannendste creatieve uitdagingen liggen.
Het platform vroeg 10 ontwerpers IKEA te hacken en gisteravond tijdens het openingsevent hun product en verhaal in 10 minuten te presenteren. Ook werd er live gehackt, werd er muzikaal een ode gebracht aan de Zweedse productnamen en werd er door Marjolein van Heemstra een bijzondere brief aan IKEA voorgedragen vol (herkenbare) herinneringen en kritische kanttekeningen.
Ik was erbij en kan moeilijk de juiste superlatieven vinden om mijn bewondering voor de creativiteit van de ontwerpers aan te geven. Ik viel van de ene verbazing in de andere. De meest indrukwekkende wil ik graag met jullie delen.
GYNEA is een gynaecologenstoel gemaakt van 2 SNILLE bureaustoelen. Door Sander van Bussel getransformeerd van hyperonpersoonlijke IKEA stoel tot de plaats waar de intiemste en juist meest persoonlijke activiteiten plaatsvinden. Hij is ook verantwoordelijk voor SOLO, ook wel liefkozend het 'kutbed' genoemd. In het matras en ook in het hoofdeinde zijn Kleenex tissueboxen verwerkt die het bed een stuk intiemer maken dan de standaard MALM variant. ONBEWOOND EILAND is zijn derde creatie die hij maakte van een BUMERANG kledinghanger, een stoel en kliklaminaat. Het verbeeldt de eenzaamheid van een nieuw ingericht huis waar je tevergeefs wacht op gezelschap.
FLAMMA gaat terug naar een basisbehoefte van de mens: vuur maken. Helmut Smits ging als een soort oermens de IKEA in en kocht daar onder andere papieren servetten, onderzetters, de BUMERANG kledinghanger en droogbloemen om vuur te maken.
KAMIKAZE werd geïnspireerd door de uitgebreide ruilgarantie van IKEA. Stefaan Dheedene kocht een BILLY kast, liet een timmerman de in massa geproduceerde kast reconstrueren als een kunstwerk en bracht hem terug. Het personeel merkte de verwisseling niet op en de kans is dan ook groot dat er nu iemand zijn boeken in een wel heel unieke Billy heeft staan.
IKEA LOVE TOY werd geboren uit batterijen, een melkopschuimer en OMSORG, een schoenspanner. Mark Hoekstra (BRIGHT) vroeg zich af waarom IKEA ook maar de lichtste vorm van erotica negeert en besloot hier verandering in te brengen door er een vibrator van te maken.
GOPAN is een slee waarvan de onderdelen voorheen als de POÄNG fauteuil door het leven gingen. Kieren Jones maakte tevens GUNN, een geweer van de veelgebruikte BUMERANG kleerhanger en een IKEA potloot. Voor beide producten ontwikkelde hij een uitgebreide instructiebijlage in IKEA stijl.
Na afloop sprak ik met Arne Hendriks, creative producer bij Platform21. Bekend met de 'begint eer ge bezint' les die René Repko leerde van El Hema, vroeg ik me af in hoeverre er tussen Platform21 en IKEA een samenwerking bestond. Niet dus. IKEA weet er wel van, maar sprak in een reactie bij RTL alleen haar zorg over de veiligheid van de producten uit. Hendriks heeft ook bewust zelf geen toenadering gezocht omdat hij bang was dat het de creatieve vrijheid zou beperken. Het 'kutbed' was er dan waarschijnlijk niet gekomen.
De ontwerpers die werden uitgenodigd voor de IKEA hack heeft Platform21 geselecteerd op hun mentaliteit en vermogen de wereld anders dan anderen te zien. Een van de ontwerpers, Alan D. Joseph, ontdekte hij bijvoorbeeld op YouTube. Alan viel op door zijn bijzondere animaties van getekende instructies.
Hacking IKEA is echter niet alleen voor ontwerpers en kunstenaars, ook amateurs (consumenten) worden opgeroepen IKEA producten te hacken. De Hack-your-IKEA prijsvraag wordt samen met BRIGHT en Superuse georganiseerd en daagt iedereen uit een persoonlijk stukje innovatie te creëren door een flatpack te kopen, de instructiebijlages weg te gooien en je verbeelding te volgen. En dat blijkt op grote schaal te gebeuren. Per dag krijgt de organisatie zo'n 100 foto's of filmpjes van gehackte IKEA producten. Insturen kan trouwens nog tot maandag aanstaande. De prijs is 'designroem'; het winnende ontwerp wordt tentoongesteld op de Montreal Biennale 2009.
Als guerrilla actie werden afgelopen week 1000 LACK tafeltjes gehacked, voorzien van een boodschap en op diverse plaatsen in Amsterdam bij het grofvuil gezet. De reacties van voorbijgangers werden gadegeslagen. Eén op de acht Amsterdammers blijkt een stadjutter te zijn, ofwel de tafel van de schroothoop te redden. Achterliggende boodschap: gooi je IKEA producten niet weg, maar maak er iets nieuws van, trash-to-treasure in optima forma. Of zoals Hendriksen aanvuldt, "geen recycling, maar upcycling".
Er is altijd meer creatieve ruimte dan je denkt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!