Premium

Grolsch wil namaak-Kornuit Kordaat alsnog laten verbieden

Merkrechtdeskundigen zijn verdeeld over de kansen van Grolsch om Lidl in de rechtszaal te verslaan.

Het corpus delicti
www.kordaatbier.nl

Grolsch eiste donderdag in een Kort Geding bij de voorzieningenrechter in Rotterdam dat Lidl het pilsmerk Kordaat uit de schappen moet halen. Zowel naam als verpakking lijkt volgens de Enschedese brouwer teveel op Kornuit, een spin-off van Grolsch dat – merktechnisch – inmiddels op eigen benen staat. Dat meldt Tubantia. Zowel Grolsch als Lidl hielden de rechtszaak stil.

Het biertje werd vorig jaar november gelanceerd, en hoewel de vergelijking met Kornuit iedereen van meet af aan voor op de tong lag, kwam er vanuit Grolsch geen reactie. Wel van Studio Kordaat, een designbureau uit Leiden, maar dat protest stierf begrijpelijkerwijs in schoonheid. Voor de rest was er in het begin vooral reuring om de introductiecommercial, die vrouwonvriendelijk of seksistisch zou zijn: het omgekeerde was nou juist Lidl’s bedoeling.

De hipsterbaardbrouwers uit de introductiecommercial (2013)
De hipsterbaardbrouwers uit de introductiecommercial (2013) Kornuit

Dwars doorheen fietsen

Waarom het zo lang duurde totdat Grolsch van zich liet horen is gek, want Lidl – dat koning na-apen is met merknamen en verpakkingen – leek zijn hand met Kordaat toch wel te overspelen. De naam is nagenoeg hetzelfde, er is die cursieve letter op het label én er staat een hipsterbaardman op het etiket van Kordaat. En laat het nou de hipsterbaardman zijn waar Grolsch het succes van Kornuit zo ongeveer op bouwde.

Tubantia haalde inmiddels boven water dat direct na de lancering al een brief vanuit Enschede naar Lidl op de post werd gedaan. Koert van ’t Hof, woordvoerder bij Grolsch, laat weten dat Lidl daar inhoudelijk niet of heeft willen reageren. De volgende logische stap is dan: procederen.

Van ’t Hof: ‘Wij bouwen al sinds 2013 zeer zorgvuldig aan de merknaam Kornuit. Aanvankelijk als submerk van Grolsch, maar het is inmiddels zo sterk dat het als zelfstandige merknaam bestaansrecht heeft. Daar fietst Lidl nu gewoon dwars doorheen. Zij liften met Kordaat mee op onze marketinginspanningen en dat brengt ons merk fundamenteel schade toe. Dit is verwarrend voor consumenten.’

Lidl zei vrijdagmorgen nog geen uitspraken te willen doen over de geschiedenis, maar zei in de middag alsnog zich van de prins geen kwaad te weten. Lidl: 'Kordaat is een biermerk met zijn eigen identiteit en uitstraling. Dit premium pilsener is op geen enkele manier een kopie van welk bestaand biermerk dan ook.' Als u hier hard om moet lachen, dan bent u vast niet de enige. Maar Lidl laat weten de uitspraak van de rechter met alle vertrouwen tegemoet te zien.

Kor...t

Merkrechtdeskundige Bas Kist (Chiever), verwacht dat Lidl straks bakzeil moet halen. ‘Ik was al verbaasd dat Grolsch dit zo maar liet gebeuren.’ Niet dat het een gedane zaak is, maar Kist zet zijn geld toch op Grolsch.

Waarom? ‘Bij de beoordeling van een merkinbreuk weegt het begin van een merk altijd zwaar. Dat is in beide gevallen het opvallende “Kor”. Dat wordt dan gevolgd door een woord van vier letters dat eindigt op een t. Al met al een flinke gelijkenis in klank tussen het (best bekende) Kornuit en Kordaat.’

Het zou Kist verder niet verbazen als zal blijken dat de advocaat van Grolsch tijdens de rechtszaak ook het ‘café-argument’ erbij heeft gehaald. Kist: ‘Dat houdt in dat de barkeeper in een lawaaiig café het verschil niet hoort tussen Kordaat en Kornuit.’ Hoewel dat argument volgens Kist juridisch niet al te relevant is, voorspelt hij een nederlaag voor Lidl. De uitspraak volgt over twee weken. 

Beeldmerkinschrijving Kordaat al sinds juli vorig jaar

Merkjurist Frans Blanchard kijkt er heel anders tegenaan. De weinig doortastende manier van reageren van Grolsch maakt de zaak voor de Enschedeërs er niet kansrijker op. 'De vraag is of het belang nog spoedeisend genoeg wordt bevonden, want het biertje is al enkele maanden op de markt en Grolsch komt blijkbaar nu pas in actie. Wat belangrijk is, is dat Kordaat sinds juli vorig jaar staat ingeschreven als beeldmerk in de Benelux. Blijkbaar heeft Grolsch indertijd verzaakt daarop kordaat te ageren en oppositie aan te tekenen. Dat helpt nu dus niet. En er was ook al een brouwerij met die naam toen Kornuit de markt betrad.'

Verwarring? Onmogelijk!

Als je daar allemaal aan voorbij gaat en alsnog een verbod van gebruik van het merk wilt bereiken, moet je volgens Blanchard van goede huize komen. 'Natuurlijk bevatten de beide merknamen zeven letters waarvan de eerst drie en de laatste met elkaar overeenstemmen. Maar de betekenis van beide woorden is compleet anders. En je moet je afvragen hoe een gemiddelde bierconsument zijn of haar bier koopt. Juist de ophef sinds de introductie rondom de kordate commercial, komt Kordaat daarbij dan weer ten goede. Men zal meer attent zijn. Daarnaast is Kordaat nu alleen nog bij Lidl te koop en het is hoogst onwaarschijnlijk dat Kornuit bij Lidl in het schap komt te staan. Er is kortom ook geen verwarring mogelijk.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie