GM pauzeert als eerste grote merk de inkoop van advertenties op Twitter

Het automerk zegt duidelijkheid te willen over de koers van Twitter, dat deze week een nieuwe eigenaar kreeg in de vorm van Elon Musk.

Een autofabriek van General Motors
Afbeelding: Shutterstock

Automaker General Motors (GM) pauzeert als eerste grote merk het inkopen van advertenties op Twitter. GM bevestigt het besluit tegenover Amerikaanse media en wil van Twitter duidelijkheid over de richting van het socialmediaplatform nu Elon Musk aan het roer staat.

Musk, de rijkste persoon op aarde, is sinds donderdagnacht officieel eigenaar van Twitter en ontsloeg direct een groot deel van de bedrijfstop. Ook zou hij volgens Amerikaanse media 25 tot 75 procent van het Twitter-personeel willen ontslaan. 

'Normale stap'

GM is het moederbedrijf van automerken als GNC, Chevrolet en Cadillac. Het merk zegt in een statement in gesprek te zijn met Twitter en noemt het pauzeren van zijn advertentie-inkoop een tijdelijke en normale stap. De klantenservice blijft ondertussen gewoon actief op Twitter, meldt GM aan media als The Wall Street Journal

Adverteerders te vriend houden

Musk wil de inkomsten van Twitter op verschillende manieren verhogen. Zo denkt de kersverse eigenaar van het socialmediaplatform erover na om de maandprijs van het Twitter Blue-abonnement te verhogen van 3 naar 20 dollar per maand. Als compensatie voor die prijsverhoging zouden abonnees een vinkje krijgen, dus een geverifieerd account. Twitter-gebruikers die al gratis een vinkje gekregen hebben als bevestiging van hun autoriteit, blijven naar verluidt niet buiten schot. Zij zouden de portemonnee moeten trekken om het vinkje te behouden. Het plan kan tot dusver op veel kritiek rekenen. 

Twitter moet ook meer adverteerders aantrekken om meer inkomsten te behalen, stelde Musk. Hij stuurde daarom op zijn eerste werkdag als ceo van Twitter een brief naar grote adverteerders om hen gerust te stellen over de toekomst van het socialmediaplatform. In die brief staat onder meer dat Twitter het 'meest gerespecteerde advertentieplatform' moet worden. Dat GM daags erna zijn advertentie-inkoop pauzeert, is volgens technologie-analist Dan Ives geen goede binnenkomer. Hij zegt tegen CNN te verwachten dat meer merken hun advertentiestrategie voor Twitter zullen pauzeren. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie