Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedragscode Promotionele Kansspelen wijzigt

Met ingang van 1 januari 2014 gelden vernieuwde regels voor promotionele kansspelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Juist in deze tijd van cadeaus heeft de overheid gemeend de nieuwe regels voor promotionele kansspelen aan te moeten kondigen. De wijzigingen gaan in per i januari aanstaande. Ben je dus op dit moment bezig met de voorbereiding van acties voor het komende jaar, neem dan goed kennis van het onderstaande. En win zo nodig advies in.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste veranderingen zijn de volgende:

  • De communicatiekosten gaan naar € 0,45 (was € 0,60) en dit maximum geldt straks ook voor kleine promotionele kansspelen
  • Alle uitgeloofde prijzen moeten ook daadwerkelijk worden uitgereikt
  • In de reclame voor deelname moet straks uitdrukkelijk de naam van product, dienst of organisatie, die wordt gepromoot, worden vermeld
  • Het aantal trekkingen per spel gaat omhoog naar maximaal  20 trekkingen (was 13)
  • De vereiste toestemming van een ouder gaat straks gelden voor minderjarigen  <18 jaar (was <16)

Wat betreft dit laatste punt staat overigens in artikel 7, dat gaat over de spelvoorwaarden, onder sub j nog altijd de leeftijd van 16 jaar. Waarschijnlijk echter heeft het ministerie deze bepaling over het hoofd gezien.

Spelvoorwaarden

In die algemene spelvoorwaarden, die alleen vereist zijn voor het grote promotionele kansspel met een prijzenpot van maximaal € 100.000 per jaar, moet vanaf 1 januari meer informatie worden opgenomen. Zo moeten de spelvoorwaarden straks bijvoorbeeld ook informatie bevatten over de wijze van inhouding van eventuele kansspelbelasting en de waarde van de prijzen en het aantal trekkingen. Verder moeten de spelvoorwaarden gratis ter beschikking worden gesteld en op eenvoudige wijze door potentiële deelnemers  te raadplegen zijn. En er is nu tevens uitdrukkelijk de bepaling opgenomen dat ze tijdens de looptijd van het spel niet in het nadeel van de deelnemers mogen worden gewijzigd.

Kleine kansspelen

Voor kleine promotionele kansspelen blijft alles nagenoeg het zelfde met uitzondering van de communicatiekosten, waarvoor nu ook een maximum gaat gelden.  En wel hetzelfde als voor het gewone promotionele kansspel geldt, dus € 0.45. Verder zal de aanbieder van het kleine kansspel op verzoek van een deelnemer of de Kansspelautoriteit ook een overzicht moeten geven van de uitgekeerde prijzen.

Klachten

Een belangrijke aanpassing is dat klachten onder de nieuwe regeling eerst bij de aanbieder van het spel moeten worden ingediend. Deze is dan ook verplicht een klachtenprocedure op te stellen en naw-gegevens kenbaar te maken voor het indienen van een klacht. De kansspelautoriteit komt pas in beeld als de klacht niet naar tevredenheid van de klager wordt afgehandeld.

De aangepaste code kent geen overgangsregeling. Wel is nu al bekend dat deze code bij de vaststelling van de Wet op de kansspelen tot regulering van kansspelen op afstand weer zal worden herzien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in