The future of Retail Media is omnichannel

Dat retail media in hoog tempo terrein wint in het marketinglandschap, is inmiddels wel duidelijk.

De uitgebreide aandacht die het nieuwe businessmodel krijgt in de media, is volledig terecht.

Aanwezig zijn tijdens de aankoopbeslissing

In het kort, wat is retail media? Retail media is een snelgroeiend marketingkanaal waarbij merken adverteren op platforms van retailers. Dit kunnen webshops en apps zijn, maar ook campagnes in de fysieke winkels, om zo direct bij de consument in te haken op het moment van aankoopbeslissingen. Timing is everything. Een unieke kans voor adverteerders dus en een zeer relevante toevoeging aan de marketingmix.

Conversie

Deze vorm van adverteren maakt gebruik van gedetailleerde data over consumenten, waardoor merken gerichte en relevante advertenties kunnen plaatsen die door de aard van het mechanisme de verkoop verhogen en de klantbeleving verbeteren. In een tijdperk waarin traditionele reclamekanalen verzadigd raken en onder druk staan, biedt retail media een directe manier om consumenten te bereiken en conversie te genereren.

De laatste trends

Wat zijn de laatste trends in retail media?

Op de Retail Media Summit georganiseerd door MediaMarkt en Criteo in Amsterdam op 6 juni, werd een aantal trends in kaart gebracht door sprekers van beide bedrijven en door Dentsu:

  1. Van Retail Media naar Commerce Media: de focus verschuift van enkel sponsored products en sponsored brand ads, naar ook instore en full-funnel advertising. Omnichannel adverteren en verkoopattributie worden steeds belangrijker.
  2. Nieuwe kansen voor non-endemic adverteerders: Onderzoek wijst uit dat advertenties voor producten of diensten die geen directe link hebben met het aanbod van de retailer, positief worden ontvangen door consumenten. Deze interessante ontwikkeling biedt merkvreemde adverteerders die wel dezelfde doelgroep delen met de retailer de kans om hun bereik uit te breiden. Het geeft retailers de mogelijkheid om extra inkomsten te genereren. Een win-win situatie dus.
  3. Online investeringen renderen offline: Tijdens het event ging het ook over de impact van online advertenties op offline aankopen. Wist je dat de ROAS gemiddeld met 42% stijgt als je offline verkopen meeneemt in je online attributie? Een indrukwekkend resultaat dat de kracht van een geïntegreerde strategie benadrukt.
  4. Cumulatief effect van diverse strategieën: Hoewel de ROAS van individuele marketingproducten negatief lijkt te zijn, leidt de combinatie van sponsored product ads, commerce display en audience extension tot een aanzienlijk hogere totale verkoop. Het draait om de synergie van deze benaderingen.
Retail Media Summit georganiseerd door MediaMarkt en Criteo
Retail Media Summit georganiseerd door MediaMarkt en Criteo

Zonnige toekomst

Retail media staat misschien nog in de kinderschoenen, maar de groei is enorm. Ter illustratie: MediaMarkt zag de omzet op dit terrein in het afgelopen kwartaal vervijfvoudigen. Met meer dan 1.000 winkels in Europa en 55 in Nederland, webshops, apps en vier marketplaces in Europa, is bereik dan ook makkelijk op te bouwen.

En juist die combinatie van online en offline adverteren is wat retail media tot een succesvol marketingkanaal maakt. De toekomst is dus omnichannel. Niet alleen voor endemic merken, maar ook voor non-endemics.

Benieuwd naar hoe de inzet van retail media jouw campagnes kan boosten? We gaan graag een keer met je om tafel. Stuur een mail naar Alexandra van Gorp gorpa@media-saturn.com en wij nemen contact met je op.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →