Om haar 100-jarig jubileum feestelijk af te sluiten organiseert bvA, netwerk van merkleiders, op donderdag 12 maart een groot symposium. Op MerkKracht delen internationale topsprekers als Hanneke Faber (Unilever), Helen Mets (DSM) en Merijn Everaarts (Dopper) hoe zij met hun merk succesvol een bijdrage leveren aan het klimaat en de maatschappij. Maar MerkKracht is daarnaast ook de plek waar niemand minder dan Erik Kessels, kunstenaar en oprichter van KesselsKramer, tijdens de slotact ingaat op de impact die merken kunnen hebben op de maatschappij.
Originaliteit en creativiteit zijn niet te forceren of te berekenen
Het belooft een verhaal te worden zoals alleen Erik dat kan vertellen. Want in een tijd waarin perfectie het vrijwel altijd wint van de inhoud, is het zacht gezegd ‘afwijkend’ als je de grootste merken wereldwijd adviseert om juist alles wat imperfect, onlogisch en irrationeel is te vieren. Dat slecht vaak erg goed is. Volgens Erik Kessels zijn originaliteit en creativiteit niet te forceren of te berekenen; die worden geboren uit spontaniteit, instinct en durf. Juist in de imperfecties, de ongelukjes en de toevalligheden zit impact.
Maar kun je als merk anno 2020 nog wel het risico nemen om te wachten op dit soort ‘spontane’ momenten? Het is voor velen al lastig genoeg om een balans te vinden tussen hun zakelijke en hun maatschappelijke belangen en verantwoordelijkheden. Volgens Erik is afwachten en proberen om in de kudde op te gaan natuurlijk veiliger, maar het resultaat is altijd middelmatig en nietszeggend. Merken en campagnes die écht maatschappelijke impact hebben gehad, hebben dat niet bereikt door de regels te volgen.
Een verhaal dat je volgens ons niet mag missen
Wat het effect hiervan kan zijn, zal Erik straks op het MerkKracht-podium delen. Aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden zal hij de CMO’s en hun marketingafdelingen, creatieven, media-experts en andere vakgenoten in de zaal inspireren en motiveren. Een verhaal dat je volgens de Adformatie-redactie niet mag missen.
Kaarten voor het symposium MerkKracht op donderdag 12 maart in de geheel circulaire evenementenlocatie Amsterdome vind je hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!