Overslaan en naar de inhoud gaan

Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

CMO Studio | Bij Keune Hair Cosmetics draait alles om de symbiotische relatie met de kapper.
Eelco Keune te gast bij CMO Studio
Eelco Keune te gast bij CMO Studio
© Videoproductie: Gig
Eelco Keune te gast bij CMO Studio
Eelco Keune te gast bij CMO Studio
© Videoproductie: Gig

Eelco Keune is de kleinzoon van Jan Keune, de uitvinder van een vloeistof om permanente krullen te zetten. Na een groots avontuur in de bureauwereld (samen met Matthias Schut richtte hij CCCP op), besloot hij om – na 17 jaar – toch terug te keren naar het familiebedrijf, waar hij nu als co-ceo naast zijn vader de scepter zwaait.

related partner content for mobile comes here

Om nú nog met glansrijke innovaties te komen in de wereld van de haarverzorging (‘NU! Vernieuwde Formule!’), is misschien wel een heel andere uitdaging dan twee generaties terug. Maar hoewel Keune ook op zoek is naar business-innovaties die de kappers helpen, zijn dames en heren in witte jassen in downtown-Soest nog altijd op zoek naar dé gamechanger in de categorie.

Aflevering missen? Niet nodig

In onderstaande video is het gehele interview met Keune te zien (ruim 25 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #15 - 2022: Eelco Keune (Keune Hair Cosmetics)

Shortcut-quotes

01:30 ‘Ik werkte als kind al in de fabriek en merkte toen al dat als je niet oppast, je snel het “zoontje-van-de-baas-stempel” hebt. Toen dacht ik, dat moet me niet gebeuren.’

03:15 ‘Ik merkte dat het een voorrecht was om iets voort te zetten dat twee generaties voor je al is gestart. Het zit me als een maatpak, al draag ik die niet.’

03:40 ‘Mijn vader en ik zijn twee handen op één buik.’

04:20 ‘Als ondernemer kan je alleen maar overleven door dingen te maken waar behoefte aan is en uiteindelijk is dat ook wat een marketeer doet.’

10:05 ‘Keune is een merk dat er wil zijn voor mensen die karakter tonen.’

10:30 ‘Wij zijn het enige familiebedrijf dat na 100 jaar nog steeds trouw is aan de kapper. Wij geloven heel erg dat we de beste willen zijn. Niet per se de grootste.’

11:00 ‘De kapper is ons enige distributiekanaal.’

11:30 ‘Wij zijn vrij weinig zonder een kapper. Eigenlijk alleen maar een product op een schap. En de kapper heeft ons nodig om te doen wat hij doet, namelijk mensen mooi maken.’

12:30 ‘Een kanaal dat heel erg goed rendeert voor ons – de groothandels – daar stoppen we mee. Het draagt niet bij aan onze missie. Dan maar wat minder geld. We vinden dat de revenuen bij de kapper terecht moeten komen en niet bij een e-tailer.’

14:30 ‘Waar ik van wakker lig, is dat onze directe klant – de kapper dus – het wel echt zwaar heeft. Eerst de coronaperiode overleefd, nu deze inflatie… En met name in de relatie die zij hebben met hún klanten, vinden ze dat ze hun prijzen niet kunnen verhogen. Er ontstaat een soort onzakelijkheid omdat veel van hun klanten vrienden zijn. In veel industrieën wordt er veel zakelijker naar gekeken.’

15:45 ‘Wat ik heel predik bij Keune, is dat we een bedrijf met een start-up-mentaliteit moeten zijn.’

16:30 ‘Wij helpen de kapper door op een heel simpele manier zijn business door te lichten, data driven, zodat we kunnen benchmarken met de markt. (…) Daar hebben we een zakelijk gesprek over en maken we gezamenlijk businessplannen.’

18:00 ‘We blijven inzetten op productontwikkeling in ons laboratorium in downtown-Soest. Daar maken we alle producten voor over de hele wereld en daar hebben we onszelf nog steeds ten doel gesteld om dé gamechanger te maken.’

18:55 ‘Als familiebedrijf ben je altijd heel bewust bezig met de wereld waarin je leeft. We hebben onszelf dan ook ten doel gesteld om B-Corp te worden.’

20:10 ‘We doen geen zaken in China.’

20:55 ‘In alle waxen zit petrolaat. Dat komt gewoon uit de olieraffinaderij. Dat is niet per se goed. Maar je kan geen goede wax maken zonder dat.’

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in