Eelco Keune is de kleinzoon van Jan Keune, de uitvinder van een vloeistof om permanente krullen te zetten. Na een groots avontuur in de bureauwereld (samen met Matthias Schut richtte hij CCCP op), besloot hij om – na 17 jaar – toch terug te keren naar het familiebedrijf, waar hij nu als co-ceo naast zijn vader de scepter zwaait.
Om nú nog met glansrijke innovaties te komen in de wereld van de haarverzorging (‘NU! Vernieuwde Formule!’), is misschien wel een heel andere uitdaging dan twee generaties terug. Maar hoewel Keune ook op zoek is naar business-innovaties die de kappers helpen, zijn dames en heren in witte jassen in downtown-Soest nog altijd op zoek naar dé gamechanger in de categorie.
Aflevering missen? Niet nodig
In onderstaande video is het gehele interview met Keune te zien (ruim 25 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.
Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!
Shortcut-quotes
01:30 ‘Ik werkte als kind al in de fabriek en merkte toen al dat als je niet oppast, je snel het “zoontje-van-de-baas-stempel” hebt. Toen dacht ik, dat moet me niet gebeuren.’
03:15 ‘Ik merkte dat het een voorrecht was om iets voort te zetten dat twee generaties voor je al is gestart. Het zit me als een maatpak, al draag ik die niet.’
03:40 ‘Mijn vader en ik zijn twee handen op één buik.’
04:20 ‘Als ondernemer kan je alleen maar overleven door dingen te maken waar behoefte aan is en uiteindelijk is dat ook wat een marketeer doet.’
10:05 ‘Keune is een merk dat er wil zijn voor mensen die karakter tonen.’
10:30 ‘Wij zijn het enige familiebedrijf dat na 100 jaar nog steeds trouw is aan de kapper. Wij geloven heel erg dat we de beste willen zijn. Niet per se de grootste.’
11:00 ‘De kapper is ons enige distributiekanaal.’
11:30 ‘Wij zijn vrij weinig zonder een kapper. Eigenlijk alleen maar een product op een schap. En de kapper heeft ons nodig om te doen wat hij doet, namelijk mensen mooi maken.’
12:30 ‘Een kanaal dat heel erg goed rendeert voor ons – de groothandels – daar stoppen we mee. Het draagt niet bij aan onze missie. Dan maar wat minder geld. We vinden dat de revenuen bij de kapper terecht moeten komen en niet bij een e-tailer.’
14:30 ‘Waar ik van wakker lig, is dat onze directe klant – de kapper dus – het wel echt zwaar heeft. Eerst de coronaperiode overleefd, nu deze inflatie… En met name in de relatie die zij hebben met hún klanten, vinden ze dat ze hun prijzen niet kunnen verhogen. Er ontstaat een soort onzakelijkheid omdat veel van hun klanten vrienden zijn. In veel industrieën wordt er veel zakelijker naar gekeken.’
15:45 ‘Wat ik heel predik bij Keune, is dat we een bedrijf met een start-up-mentaliteit moeten zijn.’
16:30 ‘Wij helpen de kapper door op een heel simpele manier zijn business door te lichten, data driven, zodat we kunnen benchmarken met de markt. (…) Daar hebben we een zakelijk gesprek over en maken we gezamenlijk businessplannen.’
18:00 ‘We blijven inzetten op productontwikkeling in ons laboratorium in downtown-Soest. Daar maken we alle producten voor over de hele wereld en daar hebben we onszelf nog steeds ten doel gesteld om dé gamechanger te maken.’
18:55 ‘Als familiebedrijf ben je altijd heel bewust bezig met de wereld waarin je leeft. We hebben onszelf dan ook ten doel gesteld om B-Corp te worden.’
20:10 ‘We doen geen zaken in China.’
20:55 ‘In alle waxen zit petrolaat. Dat komt gewoon uit de olieraffinaderij. Dat is niet per se goed. Maar je kan geen goede wax maken zonder dat.’
Terugkijken 2022
CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’
CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’
CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’
CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’
CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’
CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’
CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’
CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’
CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’
CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’
Terugkijken 2021
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.