Deze week maakte ING bekend reeds tien jaar trotse hoofdsponsor van het Rijksmuseum te zijn. Ter gelegenheid van die verjaardag krijgen ING-klanten in de maand juni op vertoon van hun betaalpas bij de kassa tien euro korting op twee toegangskaarten. De eerste 500 bezoekers van het Rijksmuseum werden zelfs getrakteerd op taartjes om dit heugelijke feit te vieren.
Marketing Online legde Marc Smulders, woordvoerder van ING, een aantal vragen voor naar aanleiding het jubileum.
Wat voor een bedrag is gemoeid met het hoofdsponsorschap van het Rijksmuseum?
'Wij doen geen uitspraken over sponsorbedragen.'
Wat is het concrete doel dat ING koppelt aan deze investering?
'Cultuur is een verbindend element in onze maatschappij en is sinds jaar en dag belangrijk voor de klanten en medewerkers. ING streeft ernaar om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. ING sponsort daarom wereldwijd verschillende kunst- en cultuurprojecten en richt zich op (inter)nationaal bekende Nederlandse iconen zoals het Rijksmuseum, het Koninklijk Concertgebouworkest, Koninklijk Theater Carré en het Drents Museum. Met de ondersteuning van deze iconen van de Nederlandse cultuur neemt ING haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de instandhouding en ontwikkeling van deze belangrijke iconen.
'Veel Nederlanders zijn klant bij ING en ING vindt het belangrijk dat iedereen die dat wil, kan genieten van wat deze belangrijke instituten te bieden hebben. ING kiest er voor om partnerships voor de langere termijn aan te gaan. Financiële ondersteuning is daarbij belangrijk, maar de ondersteuning door ING beperkt zich niet tot financiële hulp alleen. ING wil haar klanten een unieke ervaring bieden en hen zo dicht mogelijk bij de kunst of voorstelling brengen. Daarnaast deelt ING ook haar expertise aan de instelling op het gebied van bedrijfsvoering, marketing, communicatie en PR. In de sponsorships ligt waar mogelijk een focus op jeugd en talentontwikkeling.'
Kan je iets vertellen over de resultaten die ING geboekt heeft in de afgelopen jaren van sponsorschap van het Rijksmuseum?
'Wij beperken ons op de resultaten van de acties na de opening van het Rijksmuseum sinds 2013.
Onze helden zijn terug
Ter ere van de langverwachte opening in april 2013 wilden we onze klanten en heel Nederland verrassen met een activatie van het Rijksmuseum. Dit om aandacht te vestigen op de opening. Onze campagne was gericht op het genereren van sympathie voor het ING merk en het vestigen van aandacht op de opening van het Rijksmuseum. Daarnaast wilden we ons hoofdsponsorship van het Rijksmuseum uitdragen richting onze klanten plus aandacht geven aan het feit dat je als ING klant met je ING betaalpas 50% korting krijgt op de toegang van het Rijksmuseum tijdens het openingsjaar (een korting van 7,50 euro).
Resultaten ING Flashmob:
- 10.000.000 views wereldwijd online en via tv
- Bekeken in 189 landen
Met wereldwijde aandacht van RTL Nieuws tot The Guardian, Time en CNN is er een opvallend positief sentiment. Met meer dan 10 miljoen views behoort de video op dit moment tot de meest succesvolle virals in Nederland. De verwachting vooraf van 250.000 views is letterlijk verpletterd, die waren binnen twee dagen behaald met het miljoen na een week.
In metingen van ons Sponsoronderzoek vertoonde de sponsoring van het Rijksmuseum een vrij constant beeld – om en nabij 11% van de Nederlandse bevolking wist dat ING sponsor is van het Rijksmuseum (12% december 2012). Kort na de opening van het Rijksmuseum is de sponsorbekendheid van ING verdubbeld naar 25%.
Oude Meesters door Nieuwe Meesters
Op drie plekken in Amsterdam zijn in het kader van de ING Rijksmuseumdagen sinds september 2014 graffiti pieces van meesterwerken uit het Rijksmuseum te bewonderen. De werken zijn onderdeel van het project ‘Oude meesters door Nieuwe Meesters’. Hierbij laten drie street artists zich inspireren door werken uit het Rijksmuseum, om ze vervolgens na te maken in het Amsterdamse straatbeeld. Met het kunstproject, dat is geïnitieerd door ING, wordt aandacht gevraagd voor de Nederlandse cultuur. Kunstwerken van het Rijksmuseum worden zo toegankelijk gemaakt voor een breed publiek. De drie meesterwerken zijn in Amsterdam te bewonderen op de Warmoesstraat, Haarlemmerstraat en de NDSM-werf .
Dit is de video over het project:
En dit zijn de behaalde resultaten:
ING Rijksmuseumdagen (jaarlijks terugkerend)
De weekenden van 27 september, 4 oktober 2014, 24 januari en 31 januari 2015 stonden in het teken van de ING Rijksmuseumdagen, waarbij klanten van ING kaarten kunnen winnen om een gratis bezoek te brengen aan het Rijksmuseum. De gratis kaarten zijn te winnen door mee te doen met de actie op de Facebookpagina van ING. Klanten zetten zichzelf in de picture door hun hoofd te plaatsen in een selectie van vijf schilderijen. Na het toevoegen aan de galerij en het verzinnen van een originele titel voor het schilderij maakt de klant kans op gratis kaarten. Uit alle inzendingen worden 16.000 gelukkige winnaars gekozen. Klanten krijgen een bijzondere ontvangst en inleiding en kunnen zich inschrijven voor speciale rondleidingen en workshops in het Rijksmuseum.
In de evaluatie hebben wij de bezoekers enkele vragen gesteld over hun bezoek aan de ING Rijksmuseumdagen. Hier zijn de volgende eindcijfers uitgekomen:
- Het event in het algemeen: 8,4
- De rondleidingen: 8,8
- De Workshops: 9,0
- De Mediatour: 7,0
- De Lezing: 8,6
De ‘verjaardag’ is aanleiding om een korting te geven. Staan er nog andere activiteiten in de agenda die het sponsorschap meer verdieping geven?
'Zoals aangegeven ING organiseert jaarlijks de ING Rijksmuseumdagen, waarbij ieder jaar 8.000 klanten van ING toegangskaarten kunnen winnen om met familie of vrienden een gratis bezoek te brengen aan het Rijksmuseum. Klanten krijgen een bijzondere ontvangst en inleiding en kunnen zich inschrijven voor speciale rondleidingen en workshops in het Rijksmuseum. In het kader van 10 jaar sponsorschap heeft ING een speciale activatie gedaan:
Waterlicht
Iedereen kon van 11 t/m 13 mei gedurende drie avonden het kunstwerk ‘Waterlicht’ van kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde ervaren op het Museumplein in Amsterdam. Bijna 8 hectare binnenstad kwamen hiermee virtueel onder water te staan. Lopend onder Waterlicht ervaart de bezoeker de bijna vergeten kracht en kwetsbaarheid van water. Dit inspireerde Daan Roosegaarde: “Waterlicht laat je ervaren hoe Nederland eruit zou zien zonder waterwerken, een virtuele overstroming.” Het kunstwerk bestaat uit golvende lijnen van licht op het Museumplein, gemaakt met de nieuwste LED-technologie, software en lenzen. Waterlicht is te zien op een hoogte van 2,7 meter, hetzelfde niveau als het water zou bereiken zonder menselijk ingrijpen.
Video van dit project:
Aanleiding voor de tijdelijke expositie op het plein is de recente aankoop door het Rijksmuseum van het schilderij ‘De doorbraak van de Sint-Anthonisdijk bij Amsterdam’ van de 17de eeuwse schilder Jan Asselijn. Beide kunstwerken staan stil bij de waterhistorie van Nederland en de interactie tussen mens, natuur en techniek. Een mooie verbinding is hiermee ontstaan. Met deze bijzondere expositie koppelt ING het unieke schilderij van Asselijn aan het moderne Waterlicht en brengen wij dit belangrijke thema onder de aandacht van een breed publiek. Waterlicht is mede mogelijk gemaakt door ING, waarmee zij haar 10 jarig hoofdsponsorschap van het Rijksmuseum markeert.'