Door: Bas Bodzinga
Hoe ziet de toekomst van marketing in de zorg eruit? Het antwoord op bovenstaande vraag is natuurlijk pas te geven als we een beeld hebben van de zorg over pakweg tien jaar. Het voorspellen van de toekomst is een vak apart en heeft een hoog glazen bol-gehalte. Toch wil ik graag een poging wagen op basis van een aantal ontwikkelingen waar we al middenin zitten. Over tien jaar zullen patiënten en cliënten nog meer controle hebben over hun eigen zorg. Ze zullen online toegang hebben tot hun medische gegevens, zullen rechtstreeks kunnen communiceren met hun zorgverleners via digitale kanalen en zelf beslissingen kunnen nemen over hun behandeling.
retailisering
Dankzij nieuwe technologische mogelijkheden, slimme apparaten zoals wearables en biomedische sensoren die verschillende lichaamsfuncties en de gezondheid monitoren, kunnen patiënten en cliënten langer zelfstandig thuis blijven wonen en veel zorg thuis ontvangen. Dit wordt nog eens versterkt door de beweging dat mensen straks niet meer naar het ziekenhuis toe moeten om metingen te laten doen, dat doen ze heel laagdrempelig in de supermarkt of bij de drogist. En hier kan de consument meteen reguliere medicatie en standaard herhaalmedicatie meenemen. De retailisering van de zorg. De zorgconsument is in welke hoedanigheid dan ook, baas over de eigen zorg.
oplossingen op maat
De geschetste ontwikkelingen brengen natuurlijk ook met zich mee dat enorme hoeveelheden data worden verzameld, variërend van patiëntendossiers tot medische apparatuur. Door de data te analyseren en te gebruiken met als doel – binnen de privacy wetgeving - op maat gemaakte ervaringen te creëren, kunnen marketeers de betrokkenheid van consumenten sterk vergroten en een cruciale rol spelen in preventie en lifestyle. Hierbij gaat het om het begrijpen van individuele behoeften en het anticiperen hierop door het aanbieden van oplossingen op maat. Van gepersonaliseerde advies tot individuele preventie en leefstijlaanbevelingen en personalisatie op basis van gecombineerde data, zal een sleutelrol spelen in de toekomst van marketing in de zorg.
scepsis
Beeldschermzorg en andere virtuele zorgervaringen zijn inmiddels onmisbaar geworden binnen het zorglandschap, zeker na de wereldwijde verschuiving naar digitale communicatie als gevolg van de Covid-19-pandemie. Het creëren van boeiende online platforms met relevante informatie en (medische) consultaties, virtuele rondleidingen door zorginstellingen en een efficiënt digitaal aanmeldproces, behoren ook tot de prioriteiten van marketeers in de zorg. Dit vergt niet alleen technologische innovatie, maar ook het vermogen om op afstand vertrouwen en betrokkenheid op te bouwen. Hierbij mogen ook de zorgverleners niet over het hoofd worden gezien. De scepsis ten aanzien van technologische oplossingen is nog steeds aanwezig, voornamelijk vanwege de vrees voor het verlies van invloed en werkgelegenheid.
vertrouwen
In een tijdperk van datadeling en online interacties is het opbouwen van vertrouwen en het handhaven van ethische normen van het grootste belang. Het gebruik van (generatieve) AI bijvoorbeeld in sociale robotica of digitale humans versterkt de ethische en morele dilemma's. Het waarborgen van de privacy van patiëntengegevens en transparante communicatie over het gebruik van data zijn cruciaal om een positieve relatie met gezondheidsconsumenten op te bouwen. Dit vertrouwen zal niet alleen de merkreputatie versterken, maar ook de effectiviteit van marketinginspanningen vergroten.
Patiënten krijgen steeds meer regie
evolutie
Tot slot, zeker in aanloop naar de toekomst biedt marketing in de zorg voldoende kansen voor marketeers die bereid zijn zich aan te passen aan een dynamische en snel evoluerende omgeving. Door te focussen op het gebruik van data, personalisatie, ethiek, vertrouwen en interdisciplinaire samenwerking kunnen marketeers anticiperen op de ingezette transformatie van de zorg. Deze evolutie zal niet alleen de manier waarop gezondheidszorg wordt geconsumeerd transformeren, maar zal ook een forse impact hebben op het welzijn van individuen en gemeenschappen. Met technologische innovatie en een sterke ethische basis kunnen marketeers in de zorg de sector leiden naar een toekomst waarin zorg voor iedereen toegankelijk is en waar weloverwogen beslissingen over eigen welzijn kunnen worden genomen.
Deze rubriek kwam tot stand in samenwerking met Nima.